Rozwijanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym Drukuj
piątek, 22 maja 2020 08:35, odsłon: 36

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Rozwijanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym

Percepcja słuchowa jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania, jak również interpretowania. Prawidłowa identyfikacja i różnicowanie bodźców dźwiękowych jest podstawą słyszenia mowy oraz mechanizmu czytania, pisania ze słuchu, z pamięci itp.

Często trudności, jakie napotykają dzieci w czytaniu i pisaniu są uwarunkowanymi zaburzeniami percepcji słuchowej.

 

ZABAWY I ĆWICZENIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:

 

•   Wyróżnianie sylab w wyrazie - najlepiej za pomocą klaskania (jedna sylaba- jedno klaśnięcie), oprócz tego można bawić się w kończenie wyrazów, podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje - ło (koło).

•   Wyróżnianie głosek w wyrazach- najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku.

•   Wymyślanie rymujących się wyrazów.

•   Rysowanie przedmiotów zaczynających się (kończących, lub mających w środku) na daną głoskę.

•   Słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek.

•   Dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola).

•   Podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które "syczą", a niebieską, tych, które "szumią" (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser).

•   Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszało np.: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.

•   Sztafeta sylabowa - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby - mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.

•   Łańcuch sylabowy - rozpoczynamy zabawę wypowiadając wyraz, dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby. Ostatnia sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego np: wa - ta (wata), ta - ma (tama), ma - ki (maki), ki - je (kije), je - my (jemy), my - dło (mydło) i tak aż do wyczerpania pomysłów.

•   Analiza z podskokami - podajemy dziecku wyraz, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby, ale po wymówieniu każdej z nich musi podskoczyć np. balony- ba(podskok) – lo (podskok) - ny(podskok).

•   Rozwiązywanie zagadek 

 

 

Powodzenia! smiley

 

Elżbieta Wołkowycka, Jolanta Wołkowycka, Bogusława Wołodkiewicz

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information