Wiosna na wsi Drukuj
wtorek, 21 kwietnia 2020 08:19, odsłon: 96

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Temat: Wiosna na wsi.

Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.

 

1.        Posłuchajcie piosenki „Na podwórku”

 https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

·        o czym jest mowa w piosence?

·         gdzie mieszkają te zwierzęta?

·         jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie

2.       Rozwiążcie zagadki

·        Lubi głośno gdakać, kiedy zniesie jajko. Każdy wie, że jest stałą kurnika mieszkanką.

( kura)

·        Zakręcony ogonek, śmieszny ryjek ma. Chrum, chrum- głośno woła- kto jedzenie da ?

       (świnka)

·        Na przykład łaciate, w oborze mieszkają. Pasą się na łąkach, zdrowe mleko dają. (krowy)

·        Nie pieje, nie gdacze, tylko głośno kwacze. Po stawie pływa. Jak się nazywa ?

   (kaczka)

·        Grzebień ma głowie, swoim głośnym pianiem wszystkich wczesnym rankiem, budzi na śniadanie.

(kogut)

3.       Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby ,,Uparty kogut" https://www.youtube.com/watch?v=XeF5X7sbWiQ

·        czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi ?

·        z kim bawił się Olek ?

·        co robiła Ada ?

·        jaki ptak zainteresował się mamą ? dlaczego ?

·        czym zajęli się tata z wujkiem ?

·        jak mama przechytrzyła koguta ? czy jej się to naprawdę podobało?

4.       Wirtualna wycieczka na wieś (wykorzystanie internetu).

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU

5.       Obejrzyjcie ilustracje zwierząt wiejskich

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/26/mieszkancy-wsi-plansze/

https://www.istockphoto.com/pl/wektor/zestaw-ilustracja-kresk%C3%B3wka-zwierz%C4%85t-gospodarskich-gm163165282-23327017

·        nazwij zwierzęta mieszkające na wsi

·        jakie odgłosy wydają?

·        jakiego są koloru?

·         czy mają pióra, sierść?

6.       Ulep z plasteliny (ciastoliny, modeliny) wybrane zwierzątko mieszkające na wsi.

7.       Pobawmy się w echo rytmiczne – powtórz za mną wystukany rytm (rodzic wyklaskuje lub wystukuje dowolny, prosty rytm).

 

8.       Poznajcie literę Ż, ż. Wymieńcie wyrazy z ż. Ułóżcie modele słów: żubry, Żaneta (praca z książką).

 

9.       Zabawa ruchowa: „Przestraszone kurczątko” ( dziecko swobodnie porusza się w podskokach po pokoju, na hasło: Kot! – chowa się w wybranym miejscu. Na hasło: Nie ma kota, ponownie podskakuje)

 

10.    Ćwiczenia ortofoniczne:„Co to za zwierzę?” – rodzic naśladuje głos wybranego zwierzątka wiejskiego, dziecko odgaduje, jakie to zwierzę. Potem zmieniamy się. Dla urozmaicenia zabawy, można zamiast wypowiadania nazwy zwierzęcia, narysować je i podnieść w górę kartonik.

 np. kura - gdacze- ko, ko ko

kaczka - kwacze - kwa, kwa, kwa

gęś - syczy- sssy, sssy, sssy

kogut - pieje - kukuryku

krowa - ryczy - muuu, muuu, muuu

świnia - kwiczy - kwi, kwi, kwi

kot - miauczy - miau, miau, miau

pies - szczeka - hau, hau, hau

koza - meczy - mee, mee, mee

koń - rży - ihaa, ihaa, ihaa

indyk - gulgocze - gul, gul, gul

 

11.    Ćwiczenia w mierzeniu długości różnych przedmiotów – rodzic układa wybrany przedmiot, np. skakankę, wstążkę – dziecko mierzy ją za pomocą kroków lub stóp. Można wykorzystać klocki i policzyć je.

 

12. Praca z książką-  karta pracy, cz. 4, strony  3 -  11.

 Literyi liczby, cz. 2, strony 64– 69

 

12. Wykonanie makiety wiejskiego podwórka. Posłuchajcie wiersza pt. „Podwórkowa awantura” T. Fiutowskiej:

Kura gdacze, kaczka kwacze -

Goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu, rety, co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

A indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

Dość awantur, już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

I już słychać go z daleka.

Koza meczy: me, me, mee…

- Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

Poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio gęsi, a sio kury!

Powiedziała ,co wiedziała,

Białą brodą pokiwała,

Pochyliła nisko rogi.

- Cisza! Spokój!

Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

Bo ta koza groźna była.

 

Wykonajcie makietę wiejskiego podwórza – wykorzystajcie do tego tekturę, styropian, bibułę lub kolorowy papier, plastelinę, kredki, farby, wycięte z czasopism ilustracje lub obrazki zwierząt (możecie je też narysować, odrysować). Obrazki zwierząt przymocujecie do styropianu lub tektury za pomocą plasteliny. Jeśli na makiecie chcecie umieścić zabudowania gospodarcze – wystarczy okleić kolorowym papierem małe pudełka i umieścić je na makiecie za pomocą kleju.

 

Wyśmienitej zabawy Żuberki!!!

 

A.    Trusiewicz – Kolinko, H. Pawluczuk, A. Hałaburda

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information