Mali strażnicy przyrody Drukuj
poniedziałek, 12 kwietnia 2021 11:06, odsłon: 650

ROK SZKOLNY 2020/2021

 

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

TEMAT TYGODNIA: MALI STRAŻNICY PRZYRODY

 

1. Wprowadzenie do tematu. Odczytanie listu od Ziemi, w którym jest prośba o rozwiązanie kilku zadań.

„Drogie dzieci, piszę do was bardzo zmartwiona.
Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona i nieładna.
Chciałabym bardzo abyście mi pomogły.
Gdy rozwiążecie kilka zadań,
będę pewna, że znacie się się na ekologii
i będziecie o mnie dbać i mnie szanować.
Znowu będę czysta, piękna i zadbana.”

Odpowiedzi na pytania związane z tematem.

·       Co to jest ekologia?

·       Co to jest recykling?

·       Co to jest segregacja?

 

2. Słuchanie opowiadania „Spotkanie z małym czarodziejem”- rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie

W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.

– Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział czarodziej. – Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi. Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew ik rzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów. – Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.

 – Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą – odpowiedział Mruczek.

– Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie. I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

W tym miejscu rodzic przerywa opowiadanie i prosi dziecko, aby wymyśliły, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.

Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:

– Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!

– Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.

– Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy. – Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto?– odpowiedział czarodziej.

Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste. Czarodziej miał bardzo dobre serce, ze zrozumieniem spojrzał na chłopców i odwrócił czary.

·       Teraz poproś dziecko żeby oceniło postępowania chłopców; wskazało konsekwencje, jakie przyniosło ich zachowanie.

·       Zadaj dziecku pytanie: Co by było, gdyby ludzie nie dbali o to, co znajduje się wokół nich? Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?

·       Prosimy teraz, żeby dziecko narysowało na kartce dom wraz z otoczeniem, w jakim chciałoby mieszkać. Rodzicu - poproś, by twoja pociecha opowiedziała o tym miejscu, które narysowała używając całych zdań.

ps. chętnie zobaczymy wasze rysunki na Żuberkowe przedszkole .

3.Wysłuchanie fragmentu wiersza:„Ziemia - nasza planeta” B. Forma:
Nasza Ziemia to piękna kraina,
na niej skały, lądy i morza.
Wiele różnych przedziwnych zjawisk
i tajemnic w sobie chowa.
Zatem dbajmy wszyscy o Ziemię,
niech oazą dla nas będzie.
Niech jej człowiek nie zaśmieca,
spokój niech panuje wszędzie(...)

·       Do wykonania obrazka pt. „Ziemia” potrzebne będą:
- farby niebieska i zielona
- pędzelek
- papierowy talerzyk lub wycięte z papieru koło
- odrysowane i wycięte szablony dłoni dziecka.
4.Obejrzyj bajkę o ekologii. Jak myślisz, co to znaczy być „eko”? Czy warto być „eko”? https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

5.Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet:
- Marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
- Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
- „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi)/
- Rzuty gazetową kulką do celu.

 

6. Przypominamy i utrwalamy piosenkę : "Ziemia -wyspa zielona"

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information