Moja Ojczyzna Drukuj
poniedziałek, 04 maja 2020 07:40, odsłon: 424

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Temat: Moja Ojczyzna

 

Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Blok tematyczny został opracowany przy współpracy z nauczycielem współorganizującym

 

1.Oglądanie widokówek, książek, obrazów z internetu o Warszawie, dzielenie się spostrzeżeniami z wycieczek po tym mieście, swobodne opisywanie charakterystycznych miejsc Warszawy

 

2.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej: „Zakochany w syrenie”

 

Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.

-Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała

-Taki stary samochód?-zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów, takich jak trabant, syrenka i warszawa.

- Sarenkę?-zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała córeczki.

  • Ojejku, nikt mnie nie rozumie-westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek

  • Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą- zawołał Olek- znam ten pomnik bo byliśmy tam z klasą.

  • Jeśli chcesz to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy- zaproponowała Ada

  • Chcę.

Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak aby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać.

-W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała piękną płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy...- Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.

Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:

-To będzie rybak, ma na imię Wars

-Ja mam go udawać?

-Tak.

- I co mam robić?

- Masz być zakochany- wyjaśniła Ada.

- Ja?

- Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucali na

nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.

- A co by się stało, gdyby usłyszeli?

- Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.

- Wiem. Ludzie maja płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.

Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.

- Uratuj mnie rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie!- powiedziała

-Nie śpiewaj mi bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy-powiedział Olek

-Ojej już dawno wyjąłeś sobie zatyczki do uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syren!

-Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły

-Pospiesz się, bo nie mogą żyć długo bez wody!- pisnęła Ada

Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:

-Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.

-Dziękuję ci, dzielny rybaku?

-Jak masz na imię?

-Olek.

-Przecież się bawimy!- przypomniała Ada.

-No dobrze...mam na imię Wars. A ty jak masz na imię piękna panno?

- Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.

- Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.

-Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś!Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba ,że w waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię. Żegnajcie!

- Żegnaj! -powiedział Olek

-Przecież ty masz iść ze mną ,bo mnie kochasz- przypomniała Ada

-Idę z tobą Sawo!- zawołał Olek

Po chwili obie lalki wylądowałypod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.

Ada opowiadała dalej:

-Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt już ichnie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy- zakończyła.

-Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik syrenki nad Wisłą?Sprawdzimy czy ma skrzela.

-Mówiłeś,że byłeś tam z klasą.

-Ale chcę iść jeszcze raz.

- Hm...Ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie- zachichotała Ada.

3.Rozmowa na temat opowiadania:

-O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?

-Kto pomógł jej przedstawić legendę?

 

4.Wspólne z rodzicem opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.

 

5.Karta pracy, cz. 4, s. 29

 

6.Pomysł na ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe

Zabawa Hop- bęc.

Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło hop wyskakuje w górę, na bęc przykuca.

 

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych: Sięgnij jak najwyżej

Dziecko wspina się na palce, wyciągając ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej, następnie wykonuje siad klęczny, przyciskając głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.

 

Ćwiczenia nóg: Jak sprężynka

Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie klaskania rodzica.

 

Ćwiczenie równowagi:Kto potrafi?

Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie, wytrzymuje chwilę w tej pozycji.

 

7.Słuchanie piosenki „Syrenka” ( słowa i muzyka Krystyna Gowik) – na youtube –

Syrenka – piosenka z tekstem

Pytania do tekstu:

Co to jest stolica?

Jak nazywa się stolica Polski?

Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?

O kim opowiada piosenka?

Czy znacie legendę o Syrence?

Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?

Co to jest herb?

 

8.Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów ( kilka butelek z plastiku o pojemności 1. l z różną zawartością wody, może być zabarwiona farbą. Butelki są dobrze zakręcone.

Określanie ile wody jest w butelkach.(mało, dużo). Czy tyle samo wody jest w butelce przewróconej.

Określanie w której butelce jest najmniej i najwięcej wody.

Ustawienie butelek według zawartego w nich płynu- od tej z najmniejszą ilością , do tej z największą.

Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

Zapoznanie z miarą płynów.

Rodzic pokazuje butelki -0,5l, 1l,1,5l Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to połowa, a 1,5l to litr i jeszcze połowa

 

9.Karta pracy cz. 4, s. 32-33

 

10.Zabawa ruchowa z butelkami. Dziecko ustawia butelkę względem siebie według poleceń rodzica.

  • połóż butelkę przed sobą

  • połóż butelkę za sobą

  • połóż butelkę po lewej, po prawej stronie

  • turlaj butelkę po podłodze.

  •  

11.Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.75

 

12.Wykonanie pracy plastycznej Nasze godło

Wyprawka, karta pracy 22, (nożyczki, czerwona farba,pędzel, korona)

Wycinanie z karty rysunku godła i pomalowanie go na czerwono, tak aby kształt orła został biały. Naklejanie korony.

 

13.Mieszkamy w Europie.

Karta pracy, cz.4, s.34 – 35

Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw Europejskich. Kolorowanie flagi Polski. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie wspólnie z rodzicem państw UE, do których one należą. Kolorowanie według wzoru.

 

14.Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach UE.

  • wspólne wykonanie włoskiej pizzy,

  • słuchanie baśni duńskiego pisarza Hansa Chrystiana Andersena np. „Księżniczka na ziarnku grochu”

 

Urszula Raczkowska – Filinowicz, Bogusława Wołodkiewicz, Anna Olszewska


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information