Wielkanoc Drukuj
poniedziałek, 06 kwietnia 2020 20:45, odsłon: 504

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Temat: "Wielkanoc"

Treści edukacyjne uwzględniają również możliwości dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bloki tematyczne zostały opracowane przy współpracy z nauczycielem współorganizującym.

 

Dzień 1 :Gipsowe pisanki

1.Słuchanie opowiadania „Gipsowe pisanki” Agaty Widzowskiej

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

  • Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada

  • Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po

ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.

Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili

plan przygotowań do świąt.

Ada i Olek mieli zrobić pisanki.

Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.

Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjal-

nością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.

Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.

Dziadek...miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:

część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a bura-

czane- różowy.

- Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama – Możemy pokolorować je

we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

-Wtedy będą drapanki – dodała babcia

- A czy wiecie jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny?- zapytał dziadek

- Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

- A gdybyście nie mieli farb?

- Hmmm... to nie wiemy.

- Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha ! Żółty- z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną , samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.

Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

- A czy wy wiecie ,że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? - zapytał dziadek.

- Coś ty dziadku!Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek-zauważyła Ada.

- A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystość. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

- Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie- powiedziała babcia

- Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu- odparł dziadek

- Sernik z gipsem byłby za twardy- roześmiał się tata- Ale skoro zachwalasz ten przepis , to

zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek , w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt rodzina

usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

- Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie- przypomniała sobie Ada – zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka

- To nie zajączek ,tylko mama- odparł Olek , który nie wierzył w opowieści o zajączku

przynoszącym prezenty -To tylko zabawa.

- A czy wiecie jak bawiono się dawniej na Wielkanoc?- ożywił się dziadek- ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami , a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

- Ojej! To dopiero była jajecznica!- zachichotała Ada.

- Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

- A śmigus-dyngus też był?- zapytał Olek

- Był ale nie nazywał się dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew, domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

- Dziadku jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek

- Dziadek nam pomaga we wszystkim – dodała Ada.-A przecież ma załamana rękę.

- Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie?- zaproponował Olek

I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę ślicznie.

- Kochani- powiedział zadowolony dziadek – mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze

- O czym dziadku?

- Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła święta?

  • Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

  • Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

  • Czym babcia ozdobiła stół?

  • Jakie rady dawał dziadek?

  • Co według dziadka jest najważniejsze?

 

Odkrywanie litery f małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

(karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz.2 s. 58-61; / Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia s.66-67)

 

Dzień 2: Liczenie pisanek

Przeliczanie w zakresie 10 sylwet jajek wyciętych z kolorowego papieru

  • dodawanie i odejmowanie,

  • tworzenie zbiorów ( określanie mniej, więcej > <, tyle samo =)

 

Zabawa plastyczna „Nasze pisanki”

Propozycja technik:

  • oklejanie ugotowanych jajek włóczką

  • oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru

  • malowanie jajek farbami plakatowymi

  • malowanie mazakami wzorów na jajkach

  • propozycja barwienia jajek z opowiadania

  • propozycje własne, (proszę o zdjęcia)

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby.cz2.,s.62-63

Dzień 3: Koszyczek dobrych życzeń

 

Słuchanie piosenki „Koszyk dobrych życzeń”( proszę zalogować się na stronie wyd. MAC - www/mac.pl tam znajdą Państwo piosenkę)

Rozmowa na temat tekstu piosenki:

  • Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

  • Co znaczą w piosence słowa „koszyczek dobrych życzeń”?

Wyjaśnienie dzieciom zwyczajów i tradycji wielkanocnych, symbolika pokarmów

Nauka refrenu piosenki.

 

Zabawa Wielkanocne rymy

Losujemy karteczkę z wyrazem do przeczytania. Zabawa polega na tym, żeby znaleźć rym do wyrazu. Wyrazy powinny być związane z Wielkanocą( np. baranek jajko, koszyk, kurczak, babka, żurek itp.)

 

Zabawa Ciepło zimno, pod hasłem: Szukamy jajka!

 

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki:

Ręce w przód

ręce w górę,

i podskokiem aż pod chmurę

ręce w dół

ręce w bok,

nogi wykonują skok.

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (marsz w miejscu)

zaczynamy od początku!(marsz w miejscu)

 

Karty pracy cz.3,s.73-75

 

Dzień 4: Potrawy z jajek

Dzieci podają nazwy zwierząt, które wykluwają się z jaj.

Zabawy badawcze:

- rozbijamy jajko, dzieci oglądają jego zawartość, nazywają poszczególne części składowe: skorupka, żółtko,białko(zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki)

- dwa jajka, jedno ugotowane, wprawiamy w ruch obrotowy( jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, powodem jest płynny środek

- porównywanie ciężaru jajek

Zabawa ruchowa z elementem turlania-dziecko delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa

 

Jajka dla smakoszy- przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj gotowanych - na podwieczorek,(wiele przykładów w internecie zwierzątka np. króliczki, myszki...(proszę o zdjęcia)

 

Karty pracy, cz.3,s.76 -77

 

Dzień 5: Śmigus - dyngus

Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego „Śmigus”

Śmigus! Dyngus! Na uciechę Staropolski to obyczaj,

z kubła wodę lej ze śmiechem! żebyś wiedział i nie krzyczał

Jak nie z kubła to ze dzbana, gdy Wielkanoc,w drugie święto,

Śmigus -dyngus dziś od rana! Będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Rozmowa na temat wiersza:

  • Co to jest śmigus-dyngus?

  • Co to znaczy staropolski obyczaj?

  • Kiedy obchodzi się śmigus – dyngus?

Zabawa ruchowa: „Marsz z gazetą”

  • marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej

  • marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie do prawego barku

  • marsz z gazetą położoną na otwartej dłoni – prawej następnie lewej

  • podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami

  • marsz z gazetą położoną na głowie

     

    Wierszyk z pokazywaniem :„Trzy baziowe koty”

    Na wiosennej wierzbie(ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)

    tuż nad rzeczką małą ( prawa ręka pokazuje wijącą się rzekę)

    trzy baziowe kotki(dzieci miauczą i liżą futerko jak koty)

    lekko się huśtają( machają rękami w powietrzu)

    Deszcz drobny popadał( gest padającego deszczu, z góry w dół)

    miauczą wniebogłosy(dziecko naśladuje miauczenie kota z głową podniesioną do góry)

    trzy baziowe koty,( pokazują trzy palce u dłoni)

    futerka im zmoczył!( dziecko mówi brrrrr i otrzepuje „zmoczone” futerko)

     

Karty pracy, cz.3,s.78-80

 

U. Raczkowska – Filinowicz, B. Wołodkiewicz, A. Olszewska

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information