Niby tacy sami, a jednak inni Drukuj
poniedziałek, 01 czerwca 2020 12:22, odsłon: 741

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Temat: Niby tacy sami, a jednak inni

 

 

Propozycje zabaw dla dzieci na najbliższy tydzień:

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Inny"

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.

 – To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.

Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.

– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia.

– On jest z innego kraju.

– Jest miły – powiedziała Ada.– I ładnie rysuje.

Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.

– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?

– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.

Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.

– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.

Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.

– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.

 – Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.

– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada. Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.

– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.

– On jest moim młodszym bratem – powiedziała.

– I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!

Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

Zapraszam do wspólnego posłuchania piosenki Jaki Jeżowskiej „ Kolorowe dzieci”

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 

  • Prezentacja multimedialna Jak bawią się dzieci na całym świecie? Porozmawiajmy z dziećmi o ulubionych waszych zabawach, które sprawiają Wam mnóstwo radości.

https://drive.google.com/open?id=1u-oWsfFeeCNwZUPgx2IxPzbPuog12VE4cNwAD_3AjPo

  • Zabawa badawcza Co to za piłka? potrzebujemy różne piłki, np. piłeczka do golfa, piłka do tenisa, piłka nożna. Prosimy, aby dzieci powiedziały, jakie one są i czym się od siebie różnią. Wspólnie z dziećmi próbuje odnaleźć cechę wspólną – odpowiedzieć na pytanie: Do czego służą wszystkie te piłki? (Do zabawy/do gry).
  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Piłka

1.       Hopla, hop, hopla, hop, 

mała piłka skacze, 

hopla, hop, hopla, hop, 

dziś poskaczę.

 Ref: W górę, w dół,  w przód i w bok  skacze sobie piłka  hopla, hop.

2.       Turlu, tur, turla się 

z nami piłka mała. 

Turlu, tur, turlu, hej 

w trawie się schowała.

Ref: W górę… 

3.       Pacu, pac, bęc, bęc, bęc 

z piłką zatańczymy. 

Pacu, pac, bęc, bęc, bęc, 

bardzo to lubimy.

Ref: W górę…

https://drive.google.com/open?id=17aeUj13N9TB6geYh6Rd-KXz3Ui80vsW1

  • Zabawa rozwijająca motorykę małą – Piłeczki. Potrzebne będą małe piłeczki pingpongowe nagranie piosenki Piłka, Dzieci słuchając piosenki odpowiednio:

– toczą piłeczkę między dłońmi,

– toczą piłeczkę raz jedną, a raz drugą dłonią po podłodze,

 – delikatnie ścisnęły piłeczkę raz jedną, raz drugą dłonią.

  • Zabawa dydaktyczna Liczymy. Potrzebujemy kostkę do gry.  Rozgrywamy z dzieckiem turniej, rzucamy na zmianę kostką i przeliczamy wspólnie oczka, sprawdzamy kto ma więcej oczek, wyniki zapisujemy na kartce. Rozgrywamy kilka rund.
  • Eksperyment z kolorami  Świat widziany przez różową szybkę Potrzebujemy okulary przeciwsłoneczne, folie w różnych kolorach,. Dzieci oglądają otoczenie przez różne filtry: szkła okularów, kolorowe folie i mówią, jak zmieniają się kolory.

Poniżej znajdą Państwo znajdą kilka pomysłów na eksperymenty z kolorami.

 https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY

https://www.youtube.com/watch?v=kR3oJ88rLPU

 

·       Zabawa matematyczna Gdzie jest ta zabawka? Lalka, samochód, puzzle, przytulanka, Rozmieszczamy zabawki tak, aby dzieci używały zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed). Zadaniem dzieci jest odpowiedź na pytanie: „Gdzie jest...? „

·       Praca plastyczno-techniczna Moja wymarzona zabawka. Gazetki reklamowe (lub zdjęcia zabawek), nożyczki, klej, kredki, kartki. Prosimy, aby dzieci zastanowiły się, czy można je jakoś połączyć/zmienić i stworzyć nową, wymarzoną dla nich zabawkę. Dzieci mogą wymyślić nowe nazwy, zastosowania itp. Następnie przyklejają swoje wytwory. Mogą do nich coś dorysować. Zapisujemy nazwy zabawek i jak można się nimi bawić.

 

·       W poniższym linku kilka kolorowanek

 https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

 

Karty pracy w podręczniku: 3 – latki karta: 18,   4 – latki karty: 52-55

 

 

Pozdrawiam serdecznie Katarzyna Szerszunowicz


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information