Majowa łąka Drukuj
poniedziałek, 18 maja 2020 07:11, odsłon: 39

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Temat: Majowa łąka

 

Propozycje zabaw dla dzieci na najbliższy tydzień:

·       Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Łąka".

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

 – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

 – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek.

– Może nawet będzie jakieś gniazdko.

 – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.

– Konik polny! – zauważyła Kasia.

– Ale wysoko skacze!

– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.

– Czerwony.

– I ma czarne kropeczki.

– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.

– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani.

– Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.

– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.

– Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

 – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

 – Pająk – powiedziała Zosia.

 – A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.

– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.

Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek

Usiadł w maju na kwiatku motylek.

Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.

Machnął łapką

i z kwiatka spadł płatek.

Ach, nabroił ten motyl gagatek!

Teraz fruwa i leczy rabatki.

I udaje, że skrzydła to płatki.

Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.

Teraz wącha motylka, nie kwiatka!

Teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

− Gdzie mieszkają myszy polne?

− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

·       Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki My jesteśmy żabki. Naśladujemy skaczące żabki, ilustrując ruchem słowa piosenki. Piosenka rozwija orientację w przestrzeni (w bok, w przód, w tył). https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

·       Zagadki obrazkowe, Poznajemy mieszkańców łąki. Prezentujemy obrazki mieszkańców łąki. Wspólnie z dzieckiem dokładnie opisujemy oglądane zwierzęta. Następnie prosimy by dziecko,  pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące. Rodzic zadaje pytania dotyczące wyglądu, koloru i zachowania zwierzątka. Staramy się odgadnąć, o jakie zwierzę chodzi. Dziecko odpowiada „tak lub nie”

https://www.janauczycielka.blog/2020/05/majowa-aka-plansze.html?fbclid=IwAR1oHPx-nB353f-yXBcK7ozV_leBXsAuV1HBA7ceL5Pc5ZX7Rec24UY77GY

·       Zajęcia matematyczne Policz, ile jestW poniższym linku znajduje się szablon biedronki do wycięcia. Potrzebna będzie kostka do gry.

https://drive.google.com/open?id=1AmZ_2lVedFF4rtGUqqAk0NYjPG4rqBds

 Dzieci rzucają kostką, ile oczek jest na kostce tyle dzieci układają kropek na biedronce. Przed każdym rzutem powtarzamy wyliczankę: Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba. Raz, dwa, trzy, rzucasz ty!

Biedronkę można wykorzystać na kilka sposób:

- rodzic podaje ilość kropek, które dziecko ma położyć na biedronce

- układamy na jednym skrzydełku biedronki kropeczki, przeliczamy, a zadaniem dziecka  jest dobrać taką samą ilość kropek na drugim skrzydełku

- Ćwiczenia logopedyczne, oddechowe- przenoszenie kropek za pomocą słomki na skrzydełka biedronki.

·       Zabawa plastyczna – Zielnik Potrzebujemy egzemplarzy różnych roślin, kwiatów zebranych na łące, w ogrodzie np.: maków, konwalii, koniczyny, stokrotki, mniszka, niezapominajki, fiołka, bratka itp. Dzieci wspólnie z rodzicami nazywają rośliny a następnie przyklejają je na kartkach tworząc zielnik, który koniecznie trzeba zasuszyć.

·       Zabawa badawcza Tęczowe butelki. 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki. Wspólnie  napełniamy butelki wodą. Określając, gdzie jest więcej wody, a gdzie mniej. Dolewamy wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo. Zakręcamy butelki i przykładamy zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę. Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.

·       Zabawa twórcza Jaka jest łąka? Potrzebne będzie nagranie muzyki relaksacyjnej z odgłosami łąki

https://www.youtube.com/watch?v=jNN_5qJZtJw

Dzieci mogą położyć się wygodnie i z zamkniętymi oczami wsłuchiwać się w dźwięki , wyobrażając sobie, że są na łące. Po wykonaniu tego zadania, prosi, aby opowiedziały, co na niej widziały lub jaka była ta łąka (młodszym dzieciom może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).

 

Karty pracy w podręczniku 3 – latki 16   4 - latki  44-47

 

Pozdrawiam serdecznie Katarzyna Szerszunowicz


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information