Majowa łąka |
poniedziałek, 18 maja 2020 07:11, odsłon: 550 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE
Temat: Majowa łąka
Propozycje zabaw dla dzieci na najbliższy tydzień: · Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Łąka". Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka! Teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania: − Dokąd dzieci wybrały się na spacer? − Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące? − Jakie zwierzątka kopią kopce na łące? − Gdzie mieszkają myszy polne? − O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci? · Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki My jesteśmy żabki. Naśladujemy skaczące żabki, ilustrując ruchem słowa piosenki. Piosenka rozwija orientację w przestrzeni (w bok, w przód, w tył). https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s · Zagadki obrazkowe, Poznajemy mieszkańców łąki. Prezentujemy obrazki mieszkańców łąki. Wspólnie z dzieckiem dokładnie opisujemy oglądane zwierzęta. Następnie prosimy by dziecko, pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące. Rodzic zadaje pytania dotyczące wyglądu, koloru i zachowania zwierzątka. Staramy się odgadnąć, o jakie zwierzę chodzi. Dziecko odpowiada „tak lub nie” · Zajęcia matematyczne Policz, ile jest… W poniższym linku znajduje się szablon biedronki do wycięcia. Potrzebna będzie kostka do gry. https://drive.google.com/open?id=1AmZ_2lVedFF4rtGUqqAk0NYjPG4rqBds Dzieci rzucają kostką, ile oczek jest na kostce tyle dzieci układają kropek na biedronce. Przed każdym rzutem powtarzamy wyliczankę: Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba. Raz, dwa, trzy, rzucasz ty! Biedronkę można wykorzystać na kilka sposób: - rodzic podaje ilość kropek, które dziecko ma położyć na biedronce - układamy na jednym skrzydełku biedronki kropeczki, przeliczamy, a zadaniem dziecka jest dobrać taką samą ilość kropek na drugim skrzydełku - Ćwiczenia logopedyczne, oddechowe- przenoszenie kropek za pomocą słomki na skrzydełka biedronki. · Zabawa plastyczna – Zielnik Potrzebujemy egzemplarzy różnych roślin, kwiatów zebranych na łące, w ogrodzie np.: maków, konwalii, koniczyny, stokrotki, mniszka, niezapominajki, fiołka, bratka itp. Dzieci wspólnie z rodzicami nazywają rośliny a następnie przyklejają je na kartkach tworząc zielnik, który koniecznie trzeba zasuszyć. · Zabawa badawcza Tęczowe butelki. 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki. Wspólnie napełniamy butelki wodą. Określając, gdzie jest więcej wody, a gdzie mniej. Dolewamy wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo. Zakręcamy butelki i przykładamy zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę. Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę. · Zabawa twórcza Jaka jest łąka? Potrzebne będzie nagranie muzyki relaksacyjnej z odgłosami łąki https://www.youtube.com/watch?v=jNN_5qJZtJw Dzieci mogą położyć się wygodnie i z zamkniętymi oczami wsłuchiwać się w dźwięki , wyobrażając sobie, że są na łące. Po wykonaniu tego zadania, prosi, aby opowiedziały, co na niej widziały lub jaka była ta łąka (młodszym dzieciom może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).
Karty pracy w podręczniku 3 – latki 16 4 - latki 44-47
Pozdrawiam serdecznie Katarzyna Szerszunowicz
|