WYPRAWKA NA ROK SZKOLNY 2020/2021 DLA GRUPY TRZYLATKÓW Drukuj
wtorek, 18 sierpnia 2020 18:28, odsłon: 1142

WYPRAWKA

NA ROK SZKOLNY 2020/2021

DLA GRUPY TRZYLATKÓW

 

Drodzy Rodzice trzylatków!

Serdecznie prosimy o wyposażenie dziecka w następujące rzeczy:

1.    Ubrania
- kapcie najlepiej na rzepy, antypoślizgowe, wygodne (niewiązane) w worku

- 2 lub 3 komplety ubranek do przebrania (spodnie dresowe, koszulka, majteczki, skarpetki)

2.    Do leżakowania

- pościel w worku (poduszeczka i kocyk\kołderka w pasujących do nich poszewkach, np. 140 cm X 200 cm) lub „śpiworek” dla przedszkolaka

- piżamka

3.    Artykuły higieniczne

- 2 ręczniki papierowe

- 3 pasty do zębów z podpisanym kubkiem i szczoteczką

- 4 papiery toaletowe

- 4 opakowania chusteczek higienicznych (wyciąganych)

- 2 opakowania chusteczek nawilżanych

- 3 mydła w płynie


Wszystkie ubranka i przedmioty należące do dziecka powinny być podpisane.

 

 

 

 

PORADY NA START DLA RODZICÓW 3- LATKA



Rodzice odgrywają bardzo ważną rolę w przygotowywaniu dziecka do pójścia do przedszkola. Przygotowałyśmy kilka wskazówek, dzięki którym maluszek  szybciej zaaklimatyzuje się w przedszkolu.

Pracujcie w domu nad przygotowaniem dziecka do pójścia do  przedszkola.
 Nauczycielki oczekują, iż dziecko będzie reagowało na swoje imię i nazwisko, wykonywało proste polecenia, typu: podejdź, usiądź, wstań, odłóż na miejsce, będzie akceptowało obecność innych dzieci, sygnalizowało potrzeby fizjologiczne.

•    Pamiętajcie o wyrabianiu samodzielności u dzieci :
- w toalecie,
- przy stole,
- w łazience,
- podczas zmiany odzieży.
Przydzielajcie dziecku proste i bezpieczne zadania typu: sprzątanie zabawek, segregowania pudełek z klockami, wyrzucanie śmieci do kosza, pomoc w rozpakowaniu zakupów.

Dzięki samodzielności Twoje dziecko nabierze do siebie zaufani będzie wiedziało, że
„da radę”. To sprawi, że nie będzie czuło się bezradne i zagubione czekając na pomoc dorosłego.  

•    Przestrzegajcie w domu jasnych zasad: co wolno, a czego nie wolno!
 Niepokój spowodowany wejściem w nowe środowisko jest znacznie mniejszy, gdy dziecko w nowym miejscu ma wiedzę jak należy się zachować, np.
- wie, że przy wejściu mówimy Dzień dobry!
- wie, że nie wolno robić krzywdy innym dzieciom
-wie, że nie malujemy farbami po ścianach tylko po papierze,
- myjemy ręce przed posiłkiem.

•    Wydłużajcie czas pozostawiania pociechy pod opieką innej osoby. Pomoże mu to doświadczyć, że pod opieką innej osoby nic złego się nie dzieje i że mama lub tata wrócą.

•    Wdrażajcie malucha do przebywania wśród innych dzieci. Organizujcie spotkania w kilkuosobowym gronie dzieci w domu i na podwórku. Obserwujcie, czy dziecko potrafi dzielić się zabawkami, jak się zachowuje w sytuacjach konfliktowych.

•    Zaproponujcie dziecku, by pobawiło się z Wami w przedszkole. Pobawcie się z nim, przeprowadźcie „mini zajęcia dydaktyczne”, poćwiczcie czynności samoobsługowe, połóżcie się na godzinkę po obiedzie, tak jak to jest w czasie poobiedniej drzemki, przeczytajcie dziecku bajkę, zjedzcie podwieczorek.

Warto czytać dziecku książeczki o przedszkolu, np.:
M. Kozłowska „Feluś i Gucio idą do przedszkola”,
A. Głowacka „ Kicia Kocia w przedszkolu”,
E. Piotrowska „Tupcio Chrupcio. Przedszkolak na medal”,
J. Bednarek, M. Kurczewska „Dusia i Psinek- Świnek - Pierwszy dzień w przedszkolu”,
Ch.Tielmann, S.Kraushaar „Maks idzie do przedszkola”.  

Okazujcie dziecku radość i cieszcie się razem z nim, że idzie do przedszkola.

Starajcie się uświadomić maluchowi, że przedszkole to przyjazne miejsce, gdzie jest dużo zabawek, kolegów, koleżanek, gdzie się dużo dzieje. Nie wygłaszajcie stwierdzeń typu: „Pójdziesz do przedszkola, tam panie szybko cię nauczą jak się sprząta!” lub „Musisz iść do przedszkola, bo ja muszę iść do pracy i nie mogę cię zabrać ze sobą”. Podawajcie przykłady, opowiadajcie, co dziecko będzie w przedszkolu robiło, okazując przy tym pozytywne emocje.  
•    Rano budźcie dziecko z uśmiechem na twarzy.
•    Pozwólcie mu zabrać z domu ulubioną przytulankę (w przypadku wygaśnięcia pandemii).
•    Pożegnajcie się z dzieckiem przed wejściem do sali. Krótkie pożegnania to dobre pożegnania.
•     Pamiętajcie, iż płacz dziecka wynika z lęku separacyjnego – maluch zostaje sam w nowym dla niego środowisku, gdzie wszystko wygląda inaczej niż w domu, są zasady grupowe, którym należy się podporządkować, nauczycielka inaczej mówi niż mama, inaczej się uśmiecha, inaczej gestykuluje.
•    Płacz i smutek są na początku czymś naturalnym. Nie myślcie, że dziecku dzieje się jakaś krzywda.  Płacz oczyszcza i pozwala zebrać siły do zmagania się z rzeczywistością. Zdaniem psychologów należy dzieciom pozwolić się wypłakać. Przedszkole i wszystko, co się znajduje wokół dziecka może wydawać się obce i groźne przez długie dni. Jeżeli chcecie pomóc dziecku w trudnych dniach adaptacji, nie uspokajajcie dziecka na siłę, posadźcie je na kolanach i mocno przytulcie.
Nie zabierajcie dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – jeśli zrobicie to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić i sytuacja będzie się powtarzać.  
•    Nie pytajcie co i ile dziecko zjadło (to z punktu widzenia dziecka nieistotne, maluchy szybko o tym zapominają) – zapytajcie z kim i w co się bawiło! Wyrażajcie zadowolenie i nagradzajcie  najdrobniejsze osiągnięcia dziecka.  
•    Pamiętajcie o zapasowym ubranku dla dziecka pozostawionym w szatni w podpisanym worku (koszulka, majtki, rajstopy, spodnie, skarpetki). Starajcie się, by ubranie, w którym dziecko przychodzi do przedszkola było wygodne, łatwe do zdjęcia, kapcie nie miały śliskiej podeszwy, a buty przeznaczone na podwórko były zapinane na rzepy.
•     Na czas odpoczynku poobiedniego – „ leżakowania” przygotujcie dziecku pościel. Wasze dziecko może protestować podczas zmiany ubrania, dlatego w pierwszym okresie możemy odstąpić od reguły przebierania Waszego dziecka do snu. Jeśli nie będzie chciało leżeć, może posiedzieć na leżaku i odpoczywać.
•    Wszystkie wątpliwości lub pytania kierujcie do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskacie pomoc i osiągniecie porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpieczne.

 

Dyrektor Przedszkola Dorota Ewelina Durzyńska

 

oraz nauczycielki grupy trzylatków:
 

Anetta Trusiewicz- Kolinko i Anna Hałaburda

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information