Słów kilka o koncentracji uwagi i propozycje zabaw. Drukuj
poniedziałek, 22 czerwca 2020 08:57, odsłon: 678

POMPIKOWE DOMOWE PRZESZKOLE

Koncentracja uwagi, czyli umiejętność skupienia na wykonywanym zadaniu, na tym co robimy. Rozwija się ona stopniowo. Najpierw jest selektywna i krótkotrwała. U najmłodszych dzieci dominuje uwaga mimowolna, która jest uruchamiana przez nagłe zmiany w otoczeniu (np. hałas). Uwaga dowolna (celowa, podlegająca naszej kontroli) rozwija się od około 3 roku życia poprzez wiek przedszkolny i młodszy wiek szkolny.

Dzięki niej stajemy się zdolni do kierowania naszej uwagi na istotne w danym momencie rzeczy, do wysłuchania poleceń i działania zgodnie z nimi.

Co możemy zrobić w domu?


1. Ćwiczyć u dziecka:
UMIEJĘTNOŚĆ CZEKANIA (wytrwałość) – uczmy dzieci, że nie można mieć wszystkiego od razu, że ważny jest wysiłek, nakład pracy wkładany w osiąganie celu.
UMIEJĘTNOŚĆ SŁUCHANIA ważna dla zrozumienia poleceń; uczmy dzieci słuchania, podczas rozmowy nawiązujmy z nimi kontakt wzrokowy,
UMIEJĘTNOŚĆ OPOWIADANIA- pozwólmy dzieciom swobodnie opowiadać
o swoich przeżyciach, kontaktach i o wszystkim o czym tylko chcą opowiadać. W ten sposób m.in.  rozwijają słownik czynny, uczą się czekania na swoją kolej.
UMIEJĘTNOŚĆ UTRZYMYWANIA PORZĄDKU – koncentracja w chaosie jest bardzo trudna.
SYSTEMATYCZNOŚĆ - dziecko powinno mieć wyznaczone obowiązki i zrozumiałe dla niego granice. Nauczenie dziecka systematyczności wymaga od rodzica konsekwencji.
UMIEJĘTNOŚĆ RADZENIA SOBIE Z NIEPOWODZENIAMI – uczmy dzieci, że każdy popełnia błędy, ale nie ma sytuacji bez wyjścia.
UMIEJĘTNOŚĆ DOKONYWANIA WYBORU – nie wyręczajmy we wszystkim dzieci, pozwólmy im również podejmować decyzję i nauczymy się je szanować.

Przykłady  zabaw i ćwiczenia wspierające pracę nad zdolnością koncentracji uwagi:
1.Mózg lubi zmiany
Zaproponuj dziecku  wykonanie codziennej czynności inną ręką niż zazwyczaj (jeśli jest praworęczne, wykonuje czynności lewą i odwrotnie) np. posmarowanie kromki chleba, zasunięcie piórnika czy umycie zębów. Zamiana rąk powoduje, że korzystamy z półkuli mózgowej, której zazwyczaj przy tych czynnościach nie używamy. Takie ćwiczenie może doprowadzić do szybkiego rozwoju połączeń w tych częściach kory mózgowej, podnosząc poziom sprawności umysłowej.
2. Dyrygent.
Pokazujemy na sobie różne części ciała nazywając je głośno. Zadaniem dziecka jest wskazanie ich na sobie. Co jakiś czas świadomie popełniamy błąd wskazując coś niezgodnego z nazwą. Zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo zgodnie z usłyszaną instrukcją. (inna odmiana tej zabawy to „Lampa, nos, podłoga…”
3.Rysowanie na plecach
Na zmianę z dzieckiem rysujcie (piszcie) wzajemnie na swoich plecach i odgadujcie przekaz.
Inne możliwości ćwiczeń do wykorzystania:
- składanie obrazka z części wg wzoru i bez wzoru
- dobieranie par jednakowych obrazków spośród wielu
- porównywanie obrazków – wyszukiwanie różnic i podobieństw
- dorysowywanie brakujących elementów w obrazku
- wyszukiwanie ze zbioru różnych figur dwóch takich samych (np. gra „Memory”)
- odtwarzanie prostych rytmów (wyklaskiwanie rytmu - układanie klocków wg słyszanego rytmu)
- obrysowywanie figur geometrycznych, zamalowywanie figur geometrycznych
- zapamiętywanie i odtwarzanie listy eksponowanych przedmiotów - wskazywanie brakujących przedmiotów
- sytuowanie przedmiotów względem innego, np. „połóż klocek na stole, pod krzesłem, na krześle”, itp.
- rysowanie linii w labiryncie, bez dotykania ścian
- rysowanie po śladzie, kalkowanie
- wycinanie po linii
- słuchanie bajek i odpowiadanie na pytania, zabawa prawda - fałsz
- nauka krótkich wierszyków, wyliczanek, piosenek, rymowanek
- lepienie z plasteliny, zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, układanie kompozycji według wzoru, nawlekanie koralików, malowanie pędzlem itp.

Pamiętajmy, że koncentrację można rozwijać na każdym kroku wykorzystując wszystko to, co mamy dookoła: możemy wysłuchiwać i rozpoznawać dźwięki pochodzące z najbliższego otoczenia ( np. szelest kartek, odgłosy pojazdów, szum drzew); możemy skupiać się nad konkretnym przepisem gotując wspólnie z dzieckiem
Polecamy  zabawę: „Plama”
Dziecko/dzieci rysują dowolne kształty oburącz na dużej kartce papieru, w tle muzyka. Następnie rodzic lub starsze rodzeństwo recytuje wiersz. Dziecko  obrysowuje wybrany kształt na kartce. Kolejno dorysowuje do tego kształtu uszy, oczy i ogon. (koncentracja)

„Plama”
Co za plama, co za plama !
To jest plama niesłychana !
Jak jej dorysujemy uszy,
Zaraz sama się poruszy.
Jak jej dorysujemy oczy,
zaraz z kartki mi wyskoczy.
Jak jej dorysuję ogon pójdzie
za mną lub za tobą.
O! Już idzie!
Parska, chrząka
i na plamę nie wygląda…
Uciec ? Nie !
Tym się nie splamię !
Ale się poskarżę mamię !
Na to mówi moja mama
Bać się plamy ?
Co za Plama !


 

Życzę  wesołej  zabawy podczas ćwiczeń  nad koncentracją.  Mój prywatny model jest leworęczny, a ćwiczył prawą :).

Agnieszka Panasiuk-Kaczoch

 

 

 

 






 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information