Logopedyczne zabawy z gazetami Drukuj
wtorek, 28 kwietnia 2020 09:30, odsłon: 585

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

Tym razem zapraszam do zabaw logopedycznych z użyciem gazet, można użyć starych gazet, czasopism, gazetek promocyjnych itp. Dzięki tym ćwiczeniom dobrze się bawimy, ćwiczymy prawidłowy tor oddechowy, słuch a przede wszystkim prawidłową wymowę głosek, sylab i wyrazów. Doskonalimy również spostrzegawczość, myślenie i zdolności manualne.


Oto kilka propozycji:

1. Gazetowy grzebień
Dziecko otrzymuje kartkę z gazety i nacina ją, następnie dmucha – robiąc wdech nosem a wydech ustami.

2. Gazetowe kuleczki
Dziecko otrzymuje kartki gazety, rwie na mniejsze kawałki i zgniata je w kulki. Tak powstałe kulki kładzie na ręce i zdmuchuje je – raz delikatnie, a raz mocno (wdech nosem a wydech ustami)

3. Gazetowe wyścigi
Dziecko otrzymuje kartkę z gazety i robi z niej dużą kulę, a rodzic/rodzeństwo robi swoją. Układamy kule na stole i dmuchamy na nie jednocześnie (wdech nosem a wydech ustami). Wygrywa ten, którego kula pokona dłuższą drogę.

4. Gazetowe układanki - zgadywanki
Dziecko otrzymuje gazety, wyszukuje ciekawy obrazek, wycina, nakleja na kartkę by go usztywnić, a następnie rozcina go na części i tworzy z niego układankę. Dziecko ma za zadanie odgadywanie zagadek, które mówi rodzic (odpowiedzi to słowa, które dotyczą np. części ciała, garderoby, zwierząt, pojazdów, owoców i warzyw, zabawek itp.) lub zawierają ćwiczone głoski np. Kaczka – głoska CZ). Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest częścią układanki.

5. Gazetowe wycinanki - wklejanki
Dziecko otrzymuje gazetę, nożyczki, klej i czystą kartkę. Zadanie dziecka polega na wyszukaniu, wcięciu z gazety jak najwięcej przedmiotów, których nazwy dotyczą określonej grupy tematycznej (np. części ciała, garderoby, zwierząt, pojazdów, owoców i warzyw, zabawek itp.) lub zawierają ćwiczone głoski (np. L, K, G, R, W, F syczące S, Z, C, DZ lub szumiące SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ). Dziecko nazywa wyszukane i wycięte obrazki i nakleja je na kartkę. Taki plakat wieszamy w widocznym miejscu i nazywamy przedmioty, odszukujemy gdzie słychać daną głoskę, tworzymy z nimi zdania i historyjki.

6. Gazetowe literki
Dziecko otrzymuje gazetę, z której ma wycina litery odpowiadające ćwiczonej głosce (np. L, K, G, R, W, F syczące S, Z, C, DZ lub szumiące SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ), proponuję aby wyszukać w gazecie i wyciąć ich tyle, by zapełnić narysowany na karce np. L – Lizak, K – Kot, G – Gęś, W - Worek F – Flakon, S – Słoik, Z – Zamek, C – Cebulę, DZ – Dzbanek, SZ – Szafa, Ż – Żyrafa, CZ -Czapka DŻ – Dżdżownica itp. W ten sposób też możemy utrwalać wszystkie litery nie tylko głoski.

7. Gazetowe szelesty
Dziecko z zasłoniętymi oczami stoi nieruchomo w oddalonym od rodzica miejscu. Rodzic trzyma w rękach gazetę, która zaczyna giąć. Zadaniem dziecka z zasłoniętymi oczami jest iść w kierunku dźwięku (pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa i usunąć z drogi przedmiotów, o które można się zaczepić).

8. Różnicowanie dźwięków (głosek)
Rysujemy na kartce dwa zbiory (np. S – SZ, K – T, Z – Ż/RZ, C – CZ itp.), a następnie wyszukujemy w gazetach obrazki, które zwierają określone głoski. Do zbiorów wklejamy obrazki zgodnie z założeniem.

 

 

Logopeda: Elżbieta Wołkowycka smiley

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information