Realizacja innowacji pedagogicznej -„Uczę się przez działanie” Zajęcia elementami metody Marii Montessori wspomagające rozwój dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Drukuj
niedziela, 02 kwietnia 2017 19:50, odsłon: 1250

Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez działanie – zajęcia elementami metody Marii Montessori wspomagające rozwój dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych” jest realizowana w naszym przedszkolu od października 2016 r. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu w gabinecie M. Montessorii znajdującym się w naszej placówce, a uczestniczy w nich troje dzieci z grupy integracyjnej Wiewiórek.

Podstawowym założeniem innowacji jest umożliwianie dzieciom samodzielnego działania, poszukiwania rozwiązań i czerpania radości z sukcesu poprzez rozwój motoryczny, emocjonalny, społeczny, duchowy i intelektualny. Innowacja  jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Dominującą formą pracy jest praca wolna (indywidualna), podczas której dzieci – korzystając z materiałów Montessori – realizują swój własny niepowtarzalny plan rozwoju oraz zapoznają się z formami pracy zaproponowanymi przez nauczyciela. Pedagogika M. Montessori umożliwia dziecku taki rozwój, który przekształca go w osobę ciekawą, otwartą i pewną siebie. Metoda ta stwarza okazję do radosnego uczenia, bez potrzeby odwoływania się do kar i nagród, wyzwala postawę wolności z pewnymi oczywiście ograniczeniami.

Aby zaprezentować swoje umiejętności, na zajęcia w ramach realizacji innowacji, dzieci wraz ze swoją panią zaprosiły wspaniałego gościa – panią dyrektor Dorotę Durzyńską. Ćwiczenia z naczyniami i kulami dostarczyły wielu wrażeń uczestnikom zajęć i sprawiły, że nasz Gość z ogromnym zainteresowaniem śledził poczynania przedszkolaków.

Materiał rozwojowy wykorzystywany podczas zajęć w I semestrze zgrupowany został w następujące działy:

 1.Ćwiczenia praktyczne  dnia codziennego (realizacja w m-cach: październik – listopad)

 – efektem pracy z tym materiałem jest wyrobienie u dzieci koordynacji ruchowej, aktywnego działania, wyuczenie się konkretnych umiejętności np. zawiązywania butów, ubierania się, przelewania, przesypywania, zamiatania, nakrywania do stołu i innych czynności samoobsługowych oraz umiejętność współdziałania w grupie.

2.Kształcenie zmysłów  (realizacja w m –cach : grudzień – styczeń)

–efektem pracy z tym materiałem jest wprowadzenie dziecka w świat pojęć, wymiarów, brył, powierzchni. Uczy rozróżniania barw, smaków zapachów, dźwięków, a więc kształci poszczególne zmysły.

Dobiega końca realizacja 3 działu materiału rozwojowego, ale o tym dowiecie się państwo w następnym artykule.

                                                                                                                   

Anna Olszewska

 

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information