Barbara Kędzia i jej pomysł na wykorzystanie koncepcji Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej w grupach Wiewiórek i Zajączków Drukuj
czwartek, 10 kwietnia 2014 21:55, odsłon: 2013

0278_miniTym razem w grupach naszych najmłodszych przedszkolaków, gościła Pani Barbara Kędzia, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego z Białegostoku. Podczas zajęć z 3 i 4 latkami, przedstawiła nam wykorzystanie koncepcji profesor Edyty Gruszczyk–Kolczyńskiej, wspomagającej zdolności umysłowe dzieci wraz z ich edukacją matematyczną.

Zajęcia w grupie maluszków zostały oparte o opowiadanie o małej dziewczynce Zosi, która szukała wiosny. Podczas wspólnej zabawy, dzieci miały okazję doświadczyć wielu różnorodnych aktywności, które wynikają z istoty programu. Były to:
•    ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem wyrazów np. „szur-szur”, „plusk-plusk”, „trzask-trzask”,
•    zabawy muzyczno-ruchowe z piosenką „Dwa motyle”,
•  zabawy manipulacyjne sylwetami (motyli, pieska, budy) na indywidualnych dywanikach,  podczas których dzieci klasyfikowały, przeliczały, rozwijały umiejętności przestrzenne

W grupie II Pani Basia zaprezentowała inną zabawę na dywanikach w oparciu o  rymowankę „Pan Majewski miał trzy pieski – żółty, czerwony, niebieski”. Zabawa polegała na prezentowaniu opowiadania nauczycielki za pomocą pięknych, kolorowych pomocy na dywanikach. Dzieci doskonaliły znajomość kolorów, umiejętność przeliczania, logicznego myślenia, koncentracji uwagi, ale przede wszystkim uważnego słuchania oraz dokładnego wykonywania poleceń. Przedszkolaki pracowały dzielnie, a w nagrodę Pani Basia nauczyła dzieci nowej zabawy „Psikus”. Każde dziecko miało ułożyć na swoim dywaniku dowolny obrazek z dostępnych materiałów, a następnie zapamiętać go. Na sygnał każdy mógł zrobić koledze lub koleżance „psikus” – czyli coś zamienić w jego obrazku. Zadaniem dzieci było znaleźć psikusa na swoim dywaniku i naprawienie go – to kolejne ćwiczenie pamięci.
W zajęciach szkoleniowych wzięły udział nauczycielki z młodszych grup wiekowych. Przedstawiona koncepcja pracy zainteresowała nas wszystkie, a co najważniejsze wzbudziła ogromną ciekawość i aktywność przedszkolaków. Nie próbujemy dyskutować nad sensem pracy w oparciu o tę koncepcję, bo wiemy, że jest bardzo rozwijająca. To pewne, że będziemy wprowadzać jej kolejne elementy, które wynikają z programowych kręgów tematycznych koncepcji profesor E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Dziękujemy za kolejną wspaniałą lekcję Pani Basi Kędzi i zapraszamy częściej do naszego przedszkola.

 

J. Wołkowycka i B. Wołodkiewicz

 


 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information