Otwarcie nowego gabinetu metodycznego - Pedagogika Marii Montessori |
![]() |
poniedziałek, 21 kwietnia 2008 21:06, odsłon: 4287 | |
16 kwietnia 2008 roku w Przedszkolu nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi nastąpiło uroczyste otwarcie gabinetu metodycznego, w którym odbywają się już zajęcia prowadzone metodą Marii Montessori. Otwarcia gabinetu dokonała Inspektor Do Spraw Oświaty - Pani Jolanta Stefaniuk poprzez uroczyste przecięcie wstęgi. Aby w gabinecie mogły odbywać się zajęcia, dyrektor placówki – Pani Dorota Durzyńska, jak również nauczycielki: Halina Pawluczuk, Joanna Panasiuk oraz Anetta Trusiewicz – Kolinko na początku marca odbyły w Poznaniu kurs Pedagogiki M. Montessori. Pedagogika M. Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru oraz w zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałaniu. Jest skierowana głównie do dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale nie tylko. Pedagogika M. Montessori oparta jest na następujących zadaniach: * uczenie poprzez działanie – dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami; * samodzielność – dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań; * lekcje ciszy – dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych; * porządek – dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i w swoim działaniu; * społeczne reguły – dzieci zróżnicowane wiekowo są łączone w grupy, co sprzyja wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności; * obserwacja – jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. W Pedagogice M. Montessori nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem: pozwala dziecku samodzielnie odkrywać rzeczywistość. Każde dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmuje zadania, do których jest już gotowe. Ważną częścią Pedagogiki m. Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych wykonanych z najwyższej jakości drzewa. Materiał cechują: prostota, precyzja i estetyka wykonania, uwzględnienie zasady w stopniowaniu trudności, logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych, konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów oraz ograniczenie – dany materiał występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu. Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Środki dydaktyczne zostały zakupione od firmy Edukacja Polska S.A przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach realizacji projektu „Zakup nowoczesnego sprzętu ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Środki dydaktyczne współfinansuje Europejski Fundusz Społeczny, a ich wartość wynosi około 38 tysięcy złotych. Materiał podzielony jest na pięć kategorii: * materiał do ćwiczeń praktycznego dnia - związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami społecznymi; * materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe; * materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy; * materiały artystyczne związane z ekspresja muzyczną, plastyczną i zręcznością dziecka; * materiał z działu „Wychowanie kosmiczne” W ostatnim czasie w nowej pracowni dzieci miały już okazję zapoznać się z materiałami i nawet z niektórymi popracować. Dotychczas „największą popularnością” cieszy się Różowa Wieża, Tabliczki Wagowe oraz Puszki Szmerowe. Dzieci są zachwycone ilością, barwami i zróżnicowaniem materiału. Nowo otwarty gabinet metodyczny z pewnością jest powodem do dumy dla całej naszej placówki. Nauczycielki bogate w wiedzę, dobrze wyposażona, piękna pracownia i indywidualny dla każdego dziecka poziom wymagań, na pewno pozwolą na doskonałe efekty pracy. A na marginesie – kto nie był jeszcze w Poznaniu, zachęcamy, by je odwiedzić. Piękne miasto i równie piękne wspomnienia...
|