Start Rok 2015/2016 Dogoterapia z Fundacją Psi Uśmiech w naszym przedszkolu

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Dogoterapia z Fundacją Psi Uśmiech w naszym przedszkolu PDF Drukuj Email
czwartek, 26 listopada 2015 21:09, odsłon: 1571

"Procesy terapeutyczne i edukacyjne często bywają nużące i jednostajne. Trudno jest przełamać rutynę podczas wykonywania powtarzających się ćwiczeń i zadań. Dobrzy terapeuci i nauczyciele poszukują innowacyjnych metod i form mających na celu zwiększenie efektywności swoich działań, aktywizację uczestnika zajęć, uatrakcyjnienie procesu terapeutycznego czy też edukacyjnego. Jedną z nich jest dogoterapia.” Takie zajęcia wprowadziło do swojej oferty w tym roku Przedszkole Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce.


    Dogoterapia to zajęcia wspomagane obecnością psa. Mogą mieć one charakter edukacyjny (AAA) bądź terapeutyczny (AAT), choć sama nazwa nie wskazuje na takie rozróżnienie. Mimo, że termin dogoterapia został niefortunnie skonstruowany, odnosi się w równym stopniu do terapii co edukacji. W Hajnówce zdecydowaliśmy się obecnie na wprowadzenie spotkań edukacyjnych z udziałem psa, którymi objęte są wszystkie dzieci od 3 roku życia. W niniejszych zajęciach uczestniczy odpowiednio przygotowany pies. Jego wielkość czy rasa nie mają znaczenia. Pies podczas spotkań pełni bowiem funkcję motywacyjną. To dla niego dzieci wykonują różne zadania. On prezentuje niektóre ćwiczenia, stanowi przyczynek do zdobywania wiedzy i umiejętności, motywuje do działania. W zajęciach w Przedszkolu Nr 3 w Hajnówce biorą udział zamiennie 3 psy pracujące w Fundacji Psi Uśmiech: Oskar – mieszaniec owczarka niemieckiego oraz 2 cairn terriery – Cosmo i Chliperyk wraz ze swoimi przewodnikami – Gabrielą Drwięga i Moniką Szuszkiewicz. Obie prowadzące zajęcia mają przygotowanie pedagogiczno-terapeutyczne oraz ukończony kurs dogoterapii potwierdzający kwalifikacje zawodowe na drukach Ministerstwa Edukacji Narodowej.
    Zajęcia prowadzone są w oparciu o najnowsze standardy obowiązujące w dogoterapii. Szczególny nacisk położony jest w równym stopniu na bezpieczeństwo dzieci oraz dobrostan czworonoga. Uczestnicy spotkań zdobywają wiedzę na temat prawidłowego sposobu zachowywania się przy psie, by było mu miło a przez to bezpiecznie dla każdej ze stron procesu edukacyjnego. Regularne spotkania z psem mają na celu wyposażenie dzieci w wiedzę na temat zwierząt, w szczególności psów, ich potrzeb, dominujących zmysłów czy obowiązków właścicieli czworonogów. Podczas zajęć realizowane są jednocześnie elementy Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Wprowadzane są ćwiczenia doskonalące motorykę dużą i małą, zadania wymagające koordynacji wzrokowo-ruchowej czy orientacji w schemacie ciała. Dzieci poszerzają zasób słownictwa, zdobywają nową wiedzę i umiejętności dotyczące codziennego życia.
    Zajęcia prowadzone przez dogoterapeutów z Fundacji Psi Uśmiech angażują mocno prowadzącego przy jednoczesnym maksymalnym odciążeniu czworonoga. Taki sposób prowadzenia spotkań, opisany w wydanej przez Fundację książce „Dogoterapia – prawdy i mity”, zapewnia komfort psu, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo uczestników zajęć. Podopieczni Przedszkola nr 3 w Hajnówce uczą się prawidłowych zachowań wobec czworonogów w oparciu o elementy konspektów zawartych w publikacji dla dzieci i rodziców „Agata i tajemnice psiego świata”, która także dostępna jest wyłącznie w Fundacji Psi Uśmiech. Na jej podstawie opracowywane są zajęcia zarówno z zakresu profilaktyki pogryzień jak i dobrostanu psów.
    Po kilku zajęciach dogoterapii, jakie do tej pory miały miejsce w placówce, śmiało można stwierdzić, że cieszą się one dużym zainteresowaniem przedszkolaków. Dzieci z niecierpliwością oczekują przyjazdu psa. Z zajęć wynoszą bardzo dużo wiedzy i umiejętności. Pytane w kolejnym tygodniu o zagadnienia z poprzednich spotkań doskonale pamiętają poruszany materiał. Wiedzą jak należy się zachować podczas obecności psa w sali. Również napotkani przez nas na korytarzu i w szatni rodzice wyrażali się bardzo pozytywnie o dogoterapii. Myślę, że warto wprowadzać zajęcia z udziałem psa do nowych placówek i kontynuować je tam, gdzie już zostały zapoczątkowane.

 

G. Drwięga, Z. Pietruczuk, „Dogoterapia – prawdy i mity”, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2014, s. 6.

 

Gabriela Drwięga

 

O autorze:

Z wykształcenia magister pedagogiki rewalidacyjnej, filolog francuski, dogoterapeuta i trener psów. Uczestniczka wielu seminariów, konferencji i warsztatów z zakresu treningu psów i dogoterapii. Prelegentka na licznych kursach i konferencjach o tematyce dogoterapii i szkolenia psów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NASZE GRUPY 2015-2016

wiewiorka

zajac

sarenka

jez

zubr

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information