Start Rok 2014/2015 Jak funkcjonuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszym przedszkolu?

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Jak funkcjonuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszym przedszkolu? PDF Drukuj Email
środa, 21 stycznia 2015 20:08, odsłon: 1919

altZanim maluch pójdzie do szkoły ma prawo do otrzymania specjalistycznej opieki w postaci pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Może wówczas korzystać z zajęć specjalistycznych oraz z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Zgodnie z przepisami oświatowymi w zajęciach ze specjalistami mogą uczestniczyć dzieci o zdiagnozowanych dysfunkcjach rozwojowych oraz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do czasu rozpoczęcia nauki w szkole. Zasady objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.


Obecnie nasze przedszkole ma trzy grupy integracyjne, które dają szansę kontaktu dzieciom specjalnej troski ze zdrowymi rówieśnikami oraz uczestnictwa a zajęciach dydaktycznych i zabawach. Dzieci pełnosprawne natomiast mają możliwość nauczenia się w naturalny sposób tolerancji, otwartości, wrażliwości, a także traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów. Prowadzenie grupy integracyjnej związane jest z przyjęciem przez nauczyciela zupełnie innego stylu pracy niż w przedszkolu masowym. Praca w grupie integracyjnej wymaga od nauczycieli współpracy z zespołem specjalistów: psychologiem, surdopedagogiem specjalistą ds. autyzmu, pedagogiem specjalnym, logopedą, rehabilitantem ruchowym. W oparciu o zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz prowadzoną obserwację dziecka w grupie rówieśniczej, zespół specjalistów opracowuje programy pracy indywidualnej. Zajęcia dostosowane są do możliwości zdrowotnych i psychofizycznych dziecka.
Nauczyciel oligofrenopedagog uwzględnia indywidualne tempo rozwoju oraz dostosowuje metody i formy terapii do potrzeb dziecka. Zapewnia podopiecznemu odpowiednie miejsce i warunki pracy, a są to min.: gabinet komputerowy ze specjalistycznym oprogramowaniem, gabinet metodyczny- pedagogiki Marii Montessori. Zajęcia z oligofrenopedagogiem mają na celu wspomaganie pełnego, harmonijnego rozwoju dzieci. Efekty pracy terapeutycznej weryfikowane są 2 razy w roku w formie opinii opracowanej przez specjalistów oraz nauczyciela wspomagającego. Zajęcia terapeutyczne z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w grupie 4-latków prowadzi nauczyciel oligofrenopedagog pani Anetta Trusiewicz-Kolinko, w grupie 6-latków nauczyciel oligofrenodpedagog pani Anna Olszewska i drugiej grupie 6-latków pani Swietłana Oleszow.
W przedszkolu naszym prowadzona jest terapia psychologiczna przez panią Ewę Dmitruk. Celem zajęć terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju dziecka w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej, adekwatnie do potrzeb. Prowadzi też konsultacje dla rodziców dotyczące rozwiązywania zgłaszanych problemów, np. związanych z adaptacją dziecka w przedszkolu, nawiązaniem relacji interpersonalnych w grupie i trudnościami wychowawczymi.
Okres przedszkolny jest optymalnym czasem na rozpoczęcie i prowadzenie terapii logopedycznej prowadzonej w naszym przedszkolu przez panią Elę Wołkowycką. Od dobrej opieki logopedycznej w tym okresie zależy prawidłowy start i powodzenie w szkole. Zajęcia logopedyczne w przedszkolu dostosowane są do każdego dziecka indywidualnie, a program postępowania logopedycznego oddziałuje na wszystkie jego czynności poznawcze. Uczęszczające na terapię dzieci przejawiają różne zaburzenia mowy, wśród których dominują opóźniony rozwój mowy, wady wymowy. Terapia koncentruje się głównie na usprawnianiu aparatu mownego, kształtowaniu i rozwijaniu percepcji słuchowej oraz kompetencji językowej i komunikacyjnej. Wyposażenie gabinetu logopedycznego w przedszkolu jest bogate, pomoce atrakcyjne i nowoczesne, a obok tradycyjnych, specyficznych metod postępowania logopedycznego, stosowane są metody innowacyjne, m.in. z wykorzystaniem pracy z komputerem wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Terapia nie byłaby pełna i skuteczna, gdyby nie dobra ścisła współpraca z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne.
W naszym przedszkolu specjalistyczną opieką objęte są również dzieci z wadami słuchu, które uczestniczą w indywidualnej terapii z surdopedagogiem. Różnorodność metod edukacyjnych stosowanych na zajęciach specjalistycznych ma na celu wyzwolenie u dzieci wieloaspektowej aktywności poznawczej. Zajęcia te prowadzone są przez surdopedagoga panią Dorotę Durzyńską.
W przedszkolu integracyjnym istotną rolę w rozwoju ruchowym wychowanków odgrywa praca nauczyciela rehabilitacji ruchowej pana Łukasza Łukasiewicza. Do głównych zadań rehabilitanta ruchowego na rzecz dzieci należy przede wszystkim:
- czuwanie nad równowagą rozwojową dziecka oraz wyrobienie trwałych
nawyków mających zasadnicze znaczenie dla zachowania zdrowia.
- uwzględnianie w metodach i formach pracy ogólnych założeń programowych
kultury fizycznej obowiązujących dla dzieci przedszkolnych, dostosowanie ich
do aktualnych możliwości i potrzeb dziecka, rodzaju i stopnia zaburzeń,
poziomu sprawności i wydolności fizycznej dziecka, wieku, płci oraz wszelkich
zaleceń lekarskich.
Aby integracja przedszkolna była w pełni realizowana, przyniosła korzyści, potrzebni są specjaliści z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej. W naszym  przedszkolu zajęcia terapeutyczne z dziećmi autystycznymi prowadzone są przez panią Urszulę Kiryluk. Odpowiednie przygotowanie pedagoga specjalnego, jego zaangażowanie, upór w dążeniu do realizacji zadań, cierpliwość i troska o dziecko, powoduje, że stają się one bardziej samodzielne. Zarówno rozwój społeczny, jak i umysłowy dziecka „sprawnego inaczej" odpowiednio wspierany, pozwala na osiągnięcie postępów w każdej dziedzinie życia. Pedagog specjalny wspólnie z innymi terapeutami i nauczycielami prowadzącymi planuje działania pedagogiczne, opracowuje programy indywidualne dla każdego dziecka.
 

Fachowa diagnoza oraz indywidualna praca z dziećmi wymagającymi wsparcia przyczynią się do stopniowego wyrównywania dysfunkcji oraz przystosowywania ich do zabawy, pracy i nauki w grupie rówieśniczej.
 

Swietłana Oleszow

 

 

NASZE GRUPY 2014-2015

wiewiorka

zajac

sarenka

jez

zubr

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information