Start

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Zabawy językowe z Mikołajem w grupie Sówek i Wiewiórek PDF Drukuj Email
piątek, 13 stycznia 2023 14:01, odsłon: 371

Już po raz trzeci w tym roku szkolnym najmłodsze dzieci z naszego przedszkola uczestniczyły w zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Wesoła logopedia 3 – 4 – latka” grupowych zajęciach wspierających rozwój mowy. Tym razem w bożonarodzeniowej atmosferze oczekiwania na przybycie Mikołaja. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem naśladowały prezentowane miny Mikołaja ćwiczące buzię i język. Dzieci układały świąteczne domino rozwijając umiejętność uważnego słuchania, rozumienia i nazywania przedmiotów. Jedną z ulubionych zabaw słuchowo – ruchowych najmłodszych okazało się zmierzanie z zasłoniętymi oczami w kierunku dźwięku dzwoneczka.

A skoro oczekiwanie na Mikołaja to i niezbędny śnieg więc dzieci próbowały zachęcić śnieżynki do fruwania siłą własnego wydechu oraz ozdabiały obrazek brodatego Jegomościa przenosząc za pomocą słomki papierowe gwiazdki. Sporo radości przyniosło również dzieciom odpakowywanie prezentów z worka Świętego Mikołaja. I w taki właśnie sposób dzieci z grup sówek i wiewiórek z Mikołajem rozwijały swoje umiejętności językowe.

 

Elżbieta Wołkowycka

zdjęcia: Jolanta Wołkowycka i Iwona Gierasimiuk

 

Materiały dla rodziców

Czym jest percepcja słuchowa i dlaczego warto nad nia pracować?

 

Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków - ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.

O tym czy poziom percepcji słuchowej dziecka jest adekwatny dla jego wieku, decyduje kilka elementów. Jednym z nich jest słuch fonematyczny, czyli zdolność rozpoznawania i różnicowania dźwięków (np. kosa – koza, kura – góra), kolejny to analiza i synteza słuchowa (np. podział słowa na sylaby i głoski oraz łączenie sylab i głosek w słowa) oraz pamięć słuchowa. Zaburzenia percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności – czytania, pisania, mowy – jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem – należy przy tym pamiętać, aby ćwiczenia te nie były dla niego męczące i nadmiernie obciążające.

Poniżej znajdziecie Państwo kilka propozycji zabaw dla młodszych dzieci, które można wykorzystać podczas długich zimowych wieczorów.

 

Propozycje słuchowych zabaw z dzieckiem w domu

1.Rozpoznawanie instrumentów po dźwięku np. gitarę, talerze, pianino, flet, cymbałki, odtwarzanych z nagrań dostępnych w Internecie, ale bez prezentowania obrazu.

2.Wsłuchanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody, tykanie zegara, szum samochodu, granie radia itp.

3.Rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt – rodzic może samodzielnie naśladować odgłosy (np. ko, ko, ko..., hau, hau..., bee..., itp.) bądź odtwarza z nagrań dostępnych w Internecie, ale bez prezentowania obrazu.

4.Naśladowanie ilości i tempa uderzeń, np. łyżeczką w stół, zaczynając od kombinacji 3-4 uderzeń (. ..), (. . . ), (...), (. .. ..), (... .). Dziecko nie powinno widzieć ruchów ale słyszeć uderzenia.

5.Wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka.

6.Zabawa "Kto to?" - rozkładamy zestaw obrazków (figurek) zwierząt - kot, pies, kura, krowa, koza, kogut, świnka, koń itp. Dziecko nazywa zwierzęta (ustalenie, że dziecko je rozpoznaje). Następnie mówimy wyraz sylabami, a dziecko dokonuje syntezy i wypowiada cały wyraz wskazując zwierzątko (po kilku razach następuje zmiana ról).

7.Nauka krótkich rymowanek np.:

 

Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup
Tutaj swoja główkę mam,
A na brzuszku sobie gram.
Buźka robi: am, am, am
Oczka patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszka mam,
A na nosku sobie gram.

Woda z kranu: kap, kap, kap
Konik człapie: człap, człap, człap
Mucha bzyczy: bzy, bzy, bzy
a waż syczy: sy, sy, sy.

 

Idzie, idzie stonoga a tu... noga!
Idzie, idzie malec a tu... palec!
Idzie, idzie koń a tu... dłoń!
Leci, leci sowa a tu... głowa!
Leci, leci kos a tu... nos!

Baloniku nasz malutki,
rośnij, rośnij okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach
Przebrał miarę no i trach!

 

Dobrej zabawy:)

 

 

 

Opis galerii zdjęć:

Zdjęcia przedstawiają dzieci z grupy Sowek i Wiewiórek podczas zabaw językowych z logopedą z wykorzystaniem lusterka, domina obrazkowego, pudełeczek z zagadkami obrazkowymi oraz kolorowanki z Mikołajem i papierowymi gwiazdkami.

 

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information