Start ZAJĄCZKI Wielkanoc

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Wielkanoc PDF Drukuj Email
środa, 31 marca 2021 04:54, odsłon: 287

ROK SZKOLNY 2020/2021

 

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

 

 

1.     Słuchanie opowiadania B.Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”. Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi i zachęcanie do wypowiadania się.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały
bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świę-
tach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej
grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba
i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy
kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak
mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,
zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą
takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze
mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół
i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

PYTANIA DO TEKSTU OPOWIADANIA

Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

Wielkanocni goście zabawa paluszkowa

Dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców
i odpowiada na pytania.
Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

2.     Zajęcia umuzykalniające : nauka piosenki „Wielkanocny poranek”

W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,
dzwoni dzwonkiem baranek.
Ref.: Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
A kurczątka z zającem
podskakują na łące.
Hop, hop, hop, hop, hop, hop,
podskakują na łące.
Ref.: Wielkanocne kotki…

 

https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM     link do posłuchania i nauki piosenki

 

3.     Zabawy matematyczne „Stół wielkanocny”. Określanie kierunków ruchu i rozwijanie umiejętności rachunkowych


Układamy na dywanie pole kratkowane z kolorowego sznurka, np. 6 x 6 (każda kratka musi
być takiej wielkości, aby dzieci mogły stanąć w niej swobodnie obiema stopami). W dowolnych kratkach układa obrazki przedstawiające potrawy wielkanocne. Zaznacza początek
trasy (wejście do kuchni) wyciętym z papieru czerwonym kołem lub czerwonym krążkiem.
Proponujemy dziecku pomoc w przeniesieniu potraw z kuchni na stół wielkanocny. Dziecko za pomocą instrukcji słownej, np.: dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu, dwa
kroki w bok, przemieszcza się z kratki do kratki, podnosi pierwszy obrazek, który napotkało, wypowiada nazwę przedstawionej na nim potrawy, dzieląc ją rytmicznie na sylaby,
a następnie układa obrazek na stole.
Ukryte jajka – odszukiwanie ukrytych w pokoju sylwet jajek. Określanie ich położenia.
Serwetki wielkanocne – układanie wzoru z sylwet kolorowych jajek.
Proponujemy dziecku zaprojektowanie wzoru na serwetkach wielkanocnych. Dziecko dostaje kartkę z w dole z narysowanymi kropkami od3 do5, słomkę i sylwety jajek.
 Następnie za pomocą słomek przenosi na kartkę tyle sylwet jajek, ile kropek jest narysowanych w dolnym rogu kartki – ozdabiają serwetę.

 

4.     Zajęcia plastyczne „Jajko wielkanocne” (https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg)

Słuchanie rymowanki Iwony Fabiszewskiej Wielkanocne jajka.
Wycięte z papieru sylwety jajek (pomalowane w ciapki, paski, kropki, kwiatki).
Mówimy  rymowankę, pokazując jednocześnie sylwety jajek pomalowane: w paski, w ciapki, w kropki, w kwiatki.
Pisanki to jajka malowane.
Różnymi wzorami są ozdabiane.
Mogą być w paski, mogą być w ciapki,
mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.
Więc dziś pisankę pomalujemy,
potem do domu ją zaniesiemy.
• Rozmowa na temat rymowanki.
Pytania:
- O czym była ta rymowanka?
- Jak były pomalowane jajka?
- Jak jeszcze inaczej można ozdobić jajka?
Samodzielne wykonanie przez dziecko sylwety pisanki.
- dziecko wycina z kartki  kształt jajka. Malują je farbami według własnych pomysłów. Odkładają na tacę do wyschnięcia. Wycina z papieru paski w różnych kolorach. Przykleja
je we wskazanych w instrukcji miejscach lub według własnych pomysłów.

5.     Zabawa dydaktyczna „Koszyk wielkanocny”

• Umieszczanie w koszyku wielkanocnym właściwych elementów.
Sylweta koszyka wielkanocnego, pudełko, obrazki, na których znajdują się np.: bombka,
gwiazda, pisanka, kurczaczek, cukrowy baranek z chorągiewką, rzeżucha, babka wielkanocna, chleb, sól, kiełbasa, gałązka choinkowa, ryba.

Dziecko losuje z koszyka obrazki, podaje ich nazwy, a następnie podejmują decyzję, czy można je umieścić w koszyku wielkanocnym, czy nie. Jeśli odpowiedź
jest pozytywna, wkłada obrazek do koszyka, jeśli negatywna – układa go obok koszyka.
Uzasadnia swoje zdanie. Odgaduje, czego w koszyku brakuje (jajek).

6.Zabawa ruchowa „Kurki trzy” - Potrzebne są do zabawy 3 osoby, lub 6. A więc do zabawy zabieramy misia i lalkę. Śpiewacie wesołą pioseneczkę :

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły

Pierwsza z przodu, w środku druga

trzecia z tyłu , oczkiem mruga

I tak sobie kurki trzy

raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

 Śpiewamy i inscenizujemy piosenkę ruchem, maszerujemy trójkami , jedno za drugim. Po powtórzeniu zmieniamy skład naszych trójek. 

5. Posłuchajcie a następnie zaśpiewajcie :

https://www.youtube.com/watch?v=WSBUwpV6qnk

 

 

 


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information