Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Teksty do ćwiczeń logopedycznych (1)

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Teksty do ćwiczeń logopedycznych (1) PDF Drukuj Email
środa, 03 czerwca 2020 07:58, odsłon: 2503

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Teksty do ćwiczeń logopedycznych (1)


1. Gimnastyka - ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne.
Rodzic mówi wierszyk, a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu najlepiej przed lustrem.

Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka,
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje,
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą,
Zwinąć język w rurkę małą?
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje…
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.

2. Rymy w zagrodzie
Wiersz ten można wykorzystać do:


ćwiczeń oddechowych - utrwalanie nawyku mówienie na wydechu;
ćwiczeń słuchowych - odgadywanie brakujących rymów (słowa w nawiasach);
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głosek;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.

Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje...( piórka)*
Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*
Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).*
Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).*
traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)*
gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają).*

3. Skacząca piłka


Wiersz ten służy do:
ćwiczeń artykulacyjnych - utrwala prawidłową artykulację głosek L i A oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski R;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy - usprawnia czubek języka;
ćwiczeń oddechowych - utrwalanie nawyku mówienie na wydechu;
ćwiczenia słuchowe – kształtowanie percepcji słuchowej;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci  naśladują językiem skaczącą piłeczkę, powtarzając LA, LA, LA.

Mała Ala piłkę ma,
piłka skacze:
- La, la, la.
- La, la, la*
Ala Ani piłkę da,
piłka skoczy:
- La, la, la.
- La, la, la*
Ładnie fika piłka ta:
piłka tańczy:
- La. la, la.
- La, la, la*
Piłkę łapie mała Ala,
piłka skacze:
- La, la la.
- La, la la.*
Czy ktoś wdzięku więcej ma,
od tej piłki:
- La, la, la?
- La, la, la.*

4. Syk węża


Wiersz ten można wykorzystać do:
ćwiczeń oddechowych - utrwalanie nawyku mówienie na wydechu, wydłużenie fazy wydechowej;
ćwiczeń słuchowych - kształtowanie percepcji słuchowej;
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głoski S;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy - usprawnia czubek języka i wargi;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują syk węża – jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiadają z jednakowym natężeniem głoskę S, robiąc jedną pauzę (//), w czasie której na chwilę wstrzymują oddech.

Idzie sobie mały wąż,
idzie i tak syczy wciąż:
S // S // S // S.
Idzie sobie tenże wąż
w stronę lasu, sycząc wciąż:
S // S // S // S.
Syczy, syczy wężyk mały
w syku jego urok cały:
S // S // S // S.
Nikt nie syczy pięknie tak,
ani krowa, ani szpak:
S // S // S // S.
Nie potrafi tak ropucha,
nawet ta brzęcząca mucha:
S // S // S // S.
Twe syczenia, wężu mój,
też podziwia pszczółek rój
S // S // S // S.

5. Szumi las


Wiersz ten można wykorzystać do:
ćwiczeń oddechowych - utrwalanie nawyku mówienie na wydechu, wydłużenie fazy wydechowej;
ćwiczeń słuchowych - kształtowanie percepcji słuchowej;
ćwiczenia artykulacyjne – prawidłowe wymawianie głoski SZ;
ćwiczenia usprawniające narządów mowy - usprawnia czubek języka i wargi;
Rodzic czyta tekst, a w miejscach oznaczonych cyframi dzieci powtarzają za rodzicem szum lasu – jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają głoskę SZ – głośno (1) lub cicho (2).

Dzisiejsza porada
dla wszystkich się nada.
Będą dzieci umieć,
jak las pięknie szumieć.
Wystarczy uważać
i za mną powtarzać.
Głośno tak szumi las,
jakby las witał nas:
SZ ... (1)
SZ … (2)
SZ … (1)
Głośno szumią drzewa,
las piosenkę śpiewa:
SZ ... (1)
SZ … (2)
Lekki wietrzyk wieje,
opowiada dzieje:
SZ ... (2)
SZ … (2)
Drzewa szybciej rosną,
latem oraz wiosną:
SZ ... (2)
SZ … (2)
Wietrzyk wieje mocniej
dzieci szumią głośniej:
SZ ... (1)
SZ … (1)
SZ … (1)
Słabiej wieje wietrzyk
ciszej mówią wierszyk:
SZ ... (2)
SZ … (2)
SZ … (2)

Źródło:
1. Skorek E. M: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.



Miłej wspólnej zabawy ; )
logopeda - Ela Wołkowycka

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information