Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Zabawa dziecka z autyzmem

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Zabawa dziecka z autyzmem PDF Drukuj Email
piątek, 22 maja 2020 08:41, odsłon: 43

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Zabawa dziecka z autyzmem

 

„Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią” Carolyn Hooper

 

Rola zabawy w rozwoju dziecka jest niezwykle ważna. Zabawa jest dla dziecka ulubioną formą spędzania czasu. To najskuteczniejszy sposób rozwijania własnej aktywności, wzbogacania dziecięcej wyobraźni oraz nabywania i doskonalenia wielu nowych umiejętności. Podczas zabawy dzieci uczą się reguł społecznych, tak ważnych dla przyszłego funkcjonowania pośród ludzi.

Autyści często nie odnajdują się w typowych dla rówieśników formach zabawy, preferują zabawy samotne, mają trudność z przegrywaniem, naśladowaniem lub korzystaniem z symboli. Zachęcam do doskonalenia tych umiejętności podczas proponowanych zabaw.

Warto pamiętać i stosować podczas zabawy z dzieckiem o kilku ważnych szczegółach:

Przygotowanie otoczenia– przedmioty należy uporządkować, a potrzebne do danej zabawy akcesoria umieścić w jednym pudełku lub worku. Zwróćmy również uwagę na ograniczoną liczbę używanych w danej zabawie przedmiotów.

 

Przygotowanie przestrzeni do zabawy – porządkując pokój dziecka (dzieląc zabawki według rodzaju i umieszczając je we właściwych pojemnikach) zmniejszymy ryzyko rozproszenia jego uwagi, a zwiększymy szanse na zwrócenie jej na proponowaną zabawę. W pomieszczeniu wolnym od zakłócających bodźców (np. włączony telewizor, radio), siadamy z dzieckiem, pokazując mu pudełko z przedmiotami. Zawsze należy pamiętać, aby wykorzystać ten moment na ukierunkowanie uwagi dziecka na siebie i prezentowane zabawki. Pokazujemy i nazywamy: „Zobacz, co mam?”, „Popatrz na mnie, pokażę ci, co będziemy robić”

Zachowanie dorosłego –  trzeba wykazać się cierpliwością i elastycznością. To, że dziecko podczas pierwszej próby zabawy nie chce jej podjąć lub bawi się bardzo krótko, nie oznacza, że nie polubi danej zabawy lub, że nie jest ona dla niego odpowiednia. Warto wrócić do niej następnego dnia – po kilku lub kilkunastu próbach może okazać się, że dziecko chętnie bierze w niej udział.

Jakie zabawy wybierać dla dzieci z autyzmem?

•   Zabawy jasne i proste, mające początek i koniec

•   Układanki, wieże z klocków, puzzle

•   Zabawy z użyciem lalek, zwierząt

•   Proste gry planszowe (typu: chińczyk, wyścig, grzybobranie)

 

Tor przeszkód wykorzystujący skrajnie różne materiały: od miękkiego kocyka, mokrego baseniku z wodą, po twardą podłogę, woreczki z grochem, folia bąbelkowa… i wszystko co macie w domu. Rozkładamy różniące się fakturą rekwizyty na podłodze (wybieramy te, które dziecko lubi lub akceptuje, ponieważ zabawa ma być przyjemnością, a nie przykrym doświadczeniem), a dziecko bosymi stopami po nich spaceruje.

Wspólne lepienie z gliny, modeliny, plasteliny lub innych mas może sprawić dzieciom dużo frajdy, ale też nauczyć cennych umiejętności takich jak naśladowanie. Obserwując dorosłego dziecko nauczy się robić kulkę lub wałek z plasteliny, ale też zauważy, że naśladowanie może mu się przydać. Spróbujcie zrobić z plasteliny coś łatwego np. bałwana lub węża i zachęcić dziecko by zrobiło podobnego tylko większego (tatę bałwanka lub węża).

Zabawy tematyczne – np. gotowanie zupki dla misia, czesanie lalki, w przedszkole (z wykorzystaniem kilku lub kilkunastu misiaków), urodziny lalki... Podczas zabaw tematycznych dzieci uczą się zasad i  funkcji społecznych.

Gry planszowe, karciane są doskonałym treningiem czekania na swoją kolej oraz przestrzegania zasad. Polecam tradycyjne gry – Chińczyk, Piotruś, Domino, ale nie tylko.

Puzzle, klocki bardzo dobrze wspomagają naukę koncentracji uwagi oraz analizę wzrokowo – ruchową dzieci.

Zabawy paluszkowe i masażyki nie tylko relaksują, wpływają bardzo korzystnie na rozwój mowy dziecka, poprawiają sprawność manualną i orientację w schemacie swojego ciała, wzmacniają także pozytywne relacje i zaufanie. Warto, by masażyki robić naprzemiennie – rodzic dziecku, później dziecko dla rodzica. Przykłady zabaw paluszkowych http://antosiszymon.one.pl/zabawy.html

 

Bogusława Wołodkiewicz, Justyna Karpiuk, Anna Hałaburda, Urszula Kiryluk, Anna Olszewska, Agnieszka Panasiuk - Kaczoch

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information