Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Zabawy na orientację przestrzenną – zabawy tyflopedagogiczne

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Zabawy na orientację przestrzenną – zabawy tyflopedagogiczne PDF Drukuj Email
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 19:27, odsłon: 45

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Zabawy na orientację przestrzenną – zabawy tyflopedagogiczne

Ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację przestrzenną

 

1) Różnicowanie i nazywanie przedmiotów znajdujących się wokół dziecka,

określanie położenia przedmiotów w stosunku do dziecka, różnicowanie

strony lewej i prawej.

 

Zadaniem dziecka jest określenie położenia wskazywanych przez osobę dorosłą przedmiotów w stosunku do własnej osoby, np. powiedz, co leży po Twojej prawej ręce, powiedz, z której strony jest szafa itp.?

 

"Nakrywamy do stołu" - pretekst do ćwiczenia różnicowania stron: połóż łyżkę po prawej stronie talerza, widelec z lewej strony talerza, nóż z lewej strony łyżki itd.

 

2) Różnicowanie i określanie położenia przedmiotu w stosunku do drugiej osoby.

 

Najpierw dorosły określa położenie przedmiotów względem swojej osoby, potem dziecko określa ich położenie wobec dorosłego.

 

3). Różnicowanie i określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.

 

4). Trening w odróżnianiu strony lewej i prawej

 

Celem ćwiczeń jest dostarczenie dziecku doświadczeń zorientowania się w schemacie własnego ciała (ręka, noga, oko, ucho- lewe, prawe)

 

„Tacy sami” – rozmowa na temat różnic i podobieństw w wyglądzie ciała ludzkiego.

Stajemy obok siebie, i mówimy czym się  różnimy ( ubiór, wzrost, kolor oczu, płeć…) a co mamy  wspólnego. Dochodzimy  do wniosku, iż każdy z nas inaczej wygląda, ale jesteśmy zbudowani tak samo (mamy dwie ręce, nogi…).

 

 "Postać" - narysujmy wizerunek postaci. Dziecko może położyć się i my odrysujmy, ale większa frajda będzie, gdy my się położymy na dużym arkuszu , lub posklejanych kartkach , a dziecko odrysuje nas. Wspólnie  analizujmy poszczególne części ciała postaci i wskazujmy  co występuje w liczbie pojedynczej, a co w liczbie mnogiej. Zwracajmy  uwagę na to m.in., że każdy człowiek ma parę oczu, uszu, jeden nos, usta i czoło, dwie nogi, ręce, łokcie, kolana itp.

 

Głowa, ramiona, kolana, pięty- zaśpiewajmy, a utrwalimy poznane  części ciała. 

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

oczy, uszy, usta, nos!

 

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

Co to jest? - wybieramy jakiś przedmiot w pomieszczeniu w którym sie znajdujemy, i opisujemy na głos jego położenie . Zadaniem dziecka  jest podążanie za naszymi wskazówkami  i odgadnięcie, o jakiej rzeczy mówimy , np.:

 

   Na półce pod telewizorem, na lewo od zegarka  (skarbonka)

   Na ścianie, pomiędzy szafą a drzwiami. (zegar)

   Przy ścianie, na prawo od okna, pod biurkiem (kosz na śmieci)

   Pod oknem, nad podłogą, przy ścianie (kaloryfer)

 

Po wspólnej zabawie na orientacje przestrzenną zróbcie masażyk :

„Cicho, cichutko” – masaż relaksacyjny

Cicho, cichutko,

w puszystej kurteczce,

chodziła raz myszka

po gładkiej półeczce.

Znalazła ser żółty,

ząbkami go jadła,

strzepnęła okruszki

w kąciku usiadła,

okruszki zebrała,

ząbkami je zjadła,

po gładkiej półeczce

chodziła w kurteczce

 

Tyflopedagog: Agnieszka Panasiuk-Kaczoch

 

 


 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information