Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Zabawy i ćwiczenia dla dzieci z autyzmem i nie tylko....

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Zabawy i ćwiczenia dla dzieci z autyzmem i nie tylko.... PDF Drukuj Email
czwartek, 23 kwietnia 2020 08:20, odsłon: 71

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

 

Zabawy i ćwiczenia dla dzieci z autyzmem i nie tylko....

Zabawy paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka. W istotny sposób pomagają nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy paluszkowe należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem, na dotyku. Ich zaletą jest naturalność i prostota. Nie wymagają także posiadania pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków.

 

Przykładowe wiosenne zabawy paluszkowe

 

„SŁONKO ZAŚWIECIŁO”

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

ptaszki obudziło – pukamy zgiętym palcem w dłonie dziecka

Latają, ćwierkają ziarenek szukają – opuszkami palców opukujemy ciało dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

misia obudziło – pukamy zgiętym palcem w plecy dziecka

Mruczy misio z głodu szuka wszędzie miodu – delikatnie gładzimy całą dłonią brzuszek dziecka

Słonko zaświeciło – rysujemy na twarzy dziecka kółeczko

wiewiórki zbudziło – pukamy zgiętą dłonią w uda dziecka

Po lesie skakały – „skaczemy” palcami po głowie dziecka

orzeszków szukały – delikatnie przeczesujemy palcami włosy dziecka

Słonko zaświeciło – dziecka kółeczko rysujemy na twarzy

Zajączki zbudziło – gładzimy palcami powieki dziecka

Po łące biegają – dłońmi zgiętymi w pięści lekko uciskamy ciało dziecka

marchewki szukają – wkładamy dłoń za bluzkę  dziecka

 

,,WIOSNA PRZYSZŁA DO NAS ’’

Już nie musisz brać szalika – gładzimy dłońmi szyję dziecka

śnieg topnieje na chodnikach – gładzimy całe ręce dziecka

Dłuższe dni – rysujemy palcem na plecach dziecka długą linię

i krótsze noce – rysujemy krótkie linie na dłoniach dziecka

czasem motyl zatrzepocze – delikatnie szczypiemy ciało dziecka

Nawet chochoł już się zbudził – przecieramy opuszkami palców twarz dziecka

chce podobno wstać do ludzi – pocieramy o siebie, trzymane w naszych dłoniach, dłonie dziecka

Ciepły deszczyk leje z nieba – opukujemy głowę dziecka palcami

słońce grzeje kiedy trzeba – gładzimy całe ciało dziecka zaczynając od głowy

Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas – „chodzimy” palcami po plecach dziecka

cała kolorowa, ukwiecona – rysujemy palcem kwiaty na plecach dziecka

Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże – masujemy plecy dziecka od dołu do boków

Zostań wiosno – przytulamy dziecko

zostań śliczna – tuląc dziecko kiwamy się lekko na boki

zostań z nami jak najdłużej tu – zamykamy dziecko w ramionach

 

Do grupy metod , które również w istotny sposób pomagają nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą zaliczamy Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Metoda ta m.in. daje radość, pewność siebie, okazję do rozładowania energii oraz (najważniejsze!)  nie jest ograniczona wiekiem uczestników zajęć. Oto kilka propozycji :

 

 * „Paczka” – dziecko zwija się w „paczkę” (kłębek), dorosły próbuje „rozpakować paczkę” podczas gdy dziecko się opiera – rozprostować ręce, nogi; następnie zamieniamy się rolami.

* „Skała” – dorosły klęka na kolanach podpierając się rękami, dziecko próbuje przewrócić „skałę”.

* „Naleśnik” – zawijamy dziecko w koc jak naleśnik i toczymy po podłodze.

* „Koniki” – dziecko leży na podłodze, dorosły ciągnie go za ręce po podłodze.

* „Kłoda” – dorosły leży na plecach, dziecko próbuje go obrócić na brzuch; zamiana ról.

* „Mostek” – dorosły tworzy most w klęku podpartym, dziecko prześlizguje się pod „mostem” lub wdrapuje się na niego.

* „Jak oddychasz?” - dziecko i dorosły stoją naprzeciwko siebie, spokojnie oddychają, przykładają ucho do klatki piersiowej partnera i słuchają bicia serca i oddechu; następnie oboje podskakują po 10 razy na prawej nodze, 10 razy na lewej nodze, robią 10 przysiadów; ponownie słuchają swojego oddechu i bicia serca.

 

                                                                                                              Życzymy Wam miłych wrażeń!

                           A. Olszewska, B. Wołodkiewicz, U. Kiryluk, J. Karpiuk, A. Hałaburda,

                                                                                                        A. Panasiuk-Kaczoch

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information