O NAS
ORGANIZACJA
OFERTA
INTEGRACJA
REKRUTACJA
„Bawimy się wesoło” – zabawy według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne |
środa, 22 kwietnia 2020 08:00, odsłon: 549 | |||
POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE Metoda Ruchu rozwijającego powstała w latach 60. Została ona stworzona przez fizjoterapeutkę Weronikę Sherborne. Podstawą metody jest ruch oraz kontakt z dorosłym. Charakteryzuje się ona prostotą, naturalnością oraz daje wszystkim uczestnikom sporą dawkę radosnej zabawy. Proponowane aktywności, w których biorą udział dorośli i dzieci wykonywane są w atmosferze zaufania i bezpieczeństwa. Metoda Ruchu Rozwijającego opiera się na ruchu i relacji. Relacja to zabawa, służąca do nawiązywania kontaktu z pomiędzy uczestnikami zabawy. Do głównych celów takich działań należy: rozwijanie zaufania do samego siebie, świadomości własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, dzielenie się przestrzenią z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi kontaktu, rozwój komunikacji, rozwój bezpieczeństwa emocjonalnego i fizycznego. Zaproście do zabawy wszystkich domowników :) Propozycje zabaw kształtujące świadomość przestrzeni: Wagoniki – rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po pokoju w różnych kierunkach, Jak najwyżej – wszyscy leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek. Bączek – wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi. Zabawa Raki – leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami, wszyscy przesuwają się na plecach po podłodze i próbują palcami ręki – szczypcami złapać inną poruszającą się w ten sposób osobę. Propozycje zabaw oparte na relacji „z” Lustro – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról. Domki – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami. Bujanie dziecka w kocu. Wycieczka – ciąganie dziecka w kocu lub za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu. Propozycje zabaw rozwijające relacje „przeciwko” Paczka – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról). Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami. Przyklejanie – dziecko całym ciałem przykleja się do podłogi rodzic próbuje je oderwać, następnie zmiana. Propozycje zabaw oparte na relacji „razem” Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”. Kołyska – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki. Piłowanie drewna – dziecko i rodzic siedzą w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
Źródło: „Opis i planowanie zajęć według metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne” - Autor: Okrzesik Dariusz, Bogdanowicz Marta
Katarzyna Szerszunowicz, Urszula Augustynowicz
{gallery}aktualnosci/1143/gallery}
|