Start ZAJĘCIA ZE SPECJALISTAMI Rozwijanie komunikacji i współdziałania

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Rozwijanie komunikacji i współdziałania PDF Drukuj Email
środa, 15 kwietnia 2020 09:25, odsłon: 75

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

Rozwijanie komunikacji i współdziałania

Zabawy dla dzieci z autyzmem.

Dzięki zabawie dziecko rozwija wyobraźnię, uczy się rozwiązywania problemów i współdziałania z dorosłymi oraz z rówieśnikami. Brak umiejętności zabawy lub jej specyficzny charakter są cechą charakterystyczną wielu dzieci z autyzmem. Często trudno jest zachęcić dziecko, aby zainteresowało się zabawą. Nie zawsze jest ono gotowe do przestrzegania ustalonych przez nas reguł. W swobodnej aktywności dziecka może dominować dążenie do schematycznych zachowań  lub autostymulacji. Doświadczenia terapeutyczne i liczne eksperymenty pokazują jednak, że dzieci z autyzmem mogą się bawić.

Oto kilka propozycji zabaw, które rozwijają zdolności komunikacyjne dzieci, umiejętność tworzenia wspólnego pola uwagi, współdziałania oraz przestrzegania reguł „raz ja – raz ty”.

 

1.     BALON NA RĘCZNIKU.

Stoimy naprzeciwko siebie trzymając rozciągnięty ręcznik. Kładziemy na nim balon lub piłkę plażową. Kołyszemy ręcznikiem licząc do 10. Na „dziesięć” – wyrzucamy balon do góry.

2.     PRZEWOŻENIE ZABAWEK.

Kładziemy przed dzieckiem pustą drewniną wkładankę. Elementy wkładanki trzymamy obok siebie. Rodzic wkłada jeden element do samochodu i puszcza go do dziecka. Dziecko wyciąga element i umieszcza w odpowiednim miejscu wkładanki i puszcza samochód do rodzica. Tak bawimy się, aż dziecko włoży do wkładanki wszystkie elementy.

3.     ZWIERZĘTA.

Zaprowadzamy zwierzątka do jakiegoś domku (może to być pudełko), demonstrując w jaki sposób idzie i dodając odgłos np. kwa – kwa , hau, hau, itp. Pytamy dziecko, które z nich ma wyjść z domu. Następnie prosimy – Zawołaj kotka, żeby do ciebie przyszedł (jeśli dziecko go wybrało). Dziecko może powiedzieć „Chodź kotku”. Wtedy rodzic udaje, że kotek idzie do dziecka. Tak bawimy się aż wszystkie zwierzątka dojdą do dziecka.

Można umieścić zwierzątka w dwóch domkach (jeden jest rodzica a drugi dziecka. Wtedy wołamy zwierzątka na zmianę.

4.     POCIĄG.

Łączymy pudełka po lodach lub butach dziecięcych tak by powstał pociąg. Do pierwszego pudełka (lokomotywy) możemy włożyć małą zabawkę – ludzika z zestawu klocków lub misia, który będzie kierował pociągiem. Na wagonikach przyklejamy symbole, np. muszelka, guzik, klocek, szyszka, itp. Na zmianę wkładamy przygotowane przedmioty do odpowiednich wagoników. Gdy pociąg jest załadowany jedziemy nim w wyznaczone miejsce i tam rozładowujemy.

5.     BUDOWANIE WEDŁUG PLANU.

Rodzic buduje naprzemiennie z dzieckiem budowle według obrazka lub zdjęcia – mosty, bramy, domki. Raz dziecko ustawia klocek a raz rodzic. Obrazki do budowania można losować.

6.     WYŚCIG NAKRĘTEK.

Na dużym kartonie  rysujemy trasę. Na początku kartonu umieszczamy napis start a na końcu meta. Dwie plastikowe nakrętki od napoju wypełniamy plasteliną w dwóch kolorach. Następnie na zmianę każdy popycha swoją nakrętkę  patyczkiem do lodów, łyżeczką lub pstrykając w stronę mety.

7.     KOLOROWE KROPKI.

Na kartce dorosły rysuje oddalone od siebie pary kropek w różnych kolorach. Dorosły pokazuje jak odnaleźć parę kropek w tym samym kolorze i łączy je linią. Następnie dziecko losuje kredkę lub mazak i łączy  parę kropek w kolorze pisaka. Na zmianę dobieramy pary, Az połączymy wszystkie kropki.

8.     RYSUNEK Z PODPOWIEDZIĄ.

Na dużej kostce z papieru rysujemy schematyczne bardzo proste obrazki – auto, piłkę, kwiatek, słońce, drzewo, itp. Dziecko rzuca kostką i rysuje na swojej kartce wylosowany rysunek. Potem rodzic rzuca kostką i rysuje swój rysunek na tej samej kartce. Zabawa kończy się, gdy kartka zostanie wypełniona.

9.     CO TO MOŻE BYĆ ?

Na kartce rodzic rysuje element rysunku (koła samochodu, dach domu, itp.). Daje pisak dziecku i prosi  dokończyło rysunek i go nazwało.

10.  ZABAWA Z MISIEM.

Do zabawy wykorzystamy pluszowego misia lub inną zabawkę, którą dziecko lubi (pieska, kotka, małpkę, itp.). Pokazujemy dziecku jak miś skacze na trampolinie, puszcza bańki, pokonuje tor przeszkód, buduje wieżę z klocków. Po każdej czynności dajemy misia dziecku i zachęcamy by teraz ono pokazało jak miś to robi.

Następnie możemy wybrać do zabawy dwa misie lub dwa pluszaki. Misie mogą rozmawiać ze sobą i wspólnie coś robić. Np. jeden pyta: „Pogramy w piłkę?”, jeśli drugi się zgadza – udajemy, że misie kopią do siebie piłkę, itd.

 

Źródło:Te oraz inne zabawy opisano  w książce pt. „Zabawy dla dzieci z autyzmem” – Magdaleny Sabik i Anny Szczypczyk. Dodatkowo są one ilustrowane fotografiami, które ułatwiają przygotowanie zabawy.

                                                                                                                          

 Ewa Dmitruk - psycholog

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information