Start

Każdy przedszkolak ma szansę na sukces

Witamy w przedszkolu

INNOWACJA ORGANIZACYJNA

baner_gabinet

 

baner_6latek

Gabinet Marii Montessori

baner_gabinet

 

baner_dbamy_eko2011



Designed by:
Jm-Experts!

Wielkanocne zabawy logopedyczne PDF Drukuj Email
piątek, 10 kwietnia 2020 09:18, odsłon: 204

POMPIKOWE DOMOWE PRZEDSZKOLE

Wielkanoc to piękne, wiosenne, niosące nadzieję Święta. Przy tej okazji spędzając czas z dziećmi w domu możemy urozmaicić go zabawami logopedycznymi, które proponuję poniżej.

Zagadki wielkanocne – rodzice czytają zagadki a dzieci odpowiadają i wspólnie rysują rozwiązania.

W wielkanocnym koszyczku

leżeć będą sobie.

Zanim je tam włożę,

ślicznie je ozdobię. (pisanki)


Co to takiego, odgadnij, mój kotku.
Są z wierzchu białe, a żółte w środku.
Gdy je gotować, dziwy się dzieją,
Bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka)

 

Ma cztery nogi, stoi jak wryty.

Na święta białą serwetą przykryty? (stół)

 

Upleciony ze słomy, z wikliny,

chętnie nosi owoce jarzyny.

Podwieczorek też weźmie

czasem i grzyby przyniesie z lasu? (koszyk)

 

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.

Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą? (kurczaki, pisklęta)
 

Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
gdy na Wielkanoc świetnie się nadają? (wydmuszka)

 

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem

słodkie upominki każdemu rozdaje. (zajączek wielkanocny)

 

Choć już Święta blisko

wiatr na dworze dmucha.

Na talerzu, w domu

kiełkuje (rzeżucha)

 

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!

Podzielimy się jajeczkiem,

bo dziś przecież... (Wielkanoc)

 

Na wielkanocnym stole

to ona króluje.

Polana słodkim lukrem

i gościom smakuje. (baba wielkanocna)

 

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko. (żurek)

 

Wielkanocna pisanka – zabawa oddechowa

Z białej kartki formatu A4 wycinamy szablony pisanek (do pobrania np.: http://bystredziecko.pl/kolorowanki/Wielkanoc/szablon-pisanki-4-01.pdf lub https://dzieciakiwdomu.pl/2014/04/jaja-z-szablonu.html )

Z kolorowych skrawków papieru wycinamy niewielkie (1,5cm, 2cm, 3cm) kształty np.: kropki, kwiatki, gwiazdki, serduszka itp.

Przy pomocy słomki dziecko przenosi drobne kształty na szablon pisanki. Pamiętając o:

  • szczelnym objęciu rurki wargami

  • zasysaniu powietrza przez usta – jednocześnie zasysając kształt do przeniesienia

  • sterowaniu słomą tak, by nie przyciskać kształtu do stołu a unosić do góry i przenosić na właściwe miejsce

  • UWAGA! Nie przenosimy słomką mniejszych elementów niż średnica rurki ze względu na ryzyko zachłyśnięcia się dziecka.
     

Wielkanocne kurczątko– rysowany wierszyk

W czasie mówienia tekstu wierszyka rysujemy kolejno odpowiednie elementy rysunku zgodna z wypowiadanym wersami. Najpierw może mówić i rysować rodzic, ale stopniowo wdrażając w te czynności dziecko aż do jego samodzielności.

 

Kurczątko

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (rysujemy jeżące jajeczko)

Główkę, brzuszek wychyliło. (do jajeczka dorysowujemy główkę - kółeczko)

Na dwie nóżki wyskoczyło. (do jajeczka dorysowujemy nóżki – dwie kreseczki)

Czarne oczka otworzyło, (na główce dorysowujemy oczko – czarną kropeczkę)

Dziobek mały rozchyliło, (do główki dorysowujemy dziobek)

że jest głodne zakwiliło…

 

 

 

Wielkanocny koszyczek pisanek – zabawa umożliwiająca utrwalanie głosek (zależnie od toku dotychczasowej terapii logopedycznej) np.: SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ, S, Z, C, DZ, R, L itp. Przygotowujemy koszyczek, z kolorowego papieru wycinamy pisanki, a na nich zapisujemy wyrazy z określoną głoską lub rysujemy ilustracje tych słów. Zadaniem dziecka jest prawidłowe odczytywanie/powtarzanie słów/nazywanie obrazków i umieszczanie pisanek w koszyczku, aż wszystkie trafią do niego trafią.

Opowiadanie treści ilustracji/fotografii/obrazków z książeczek – prezentujemy dziecku obrazek i zachęcamy do opowiadania tego co widzi (zwracamy uwagę np. na czynności, przedmioty, kolory, emocje, cel wykonywanych czynności). W miarę możliwości staramy się uzyskać wypowiedzi zdaniowe. By ułatwić zadnie możemy najpierw sami opowiedzieć lub zadawać pytania na które dziecko będzie odpowiadać (np. Co robią dzieci?, Co dzieci trzymają w rękach?, Jakiego koloru farb używają dzieci?, Jakie wzorki malują dzieci?, Dzieci są smutne czy wesołe? A skąd wiesz, że są wesołe? Itp.) np. https://pl.freepik.com/premium-wektory/male-dzieci-malowanie-pisanek_3245439.htm

 

Korzystając z okazji kontaktu z Państwem i dziećmi w wirtualnej rzeczywistości pragnę życzyć wszystkim zdrowia, pogody ducha, miłości i nadziei na lepsze jutro.

 

Elżbieta Wołkowycka

logopeda

 

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Nasza Polityka Cookies..

EU Cookie Directive Module Information